SAS erbjuder covid-19-testning för reseintyg

November 23, 2020 08:00

För att förenkla för resenärer som behöver ett reseintyg erbjuder nu SAS, i samarbete med vårdföretaget Doktor24, möjligheten att göra PCR-test som diagnosticerar pågående covid-19- infektion.

På grund av covid-19-pandemin kräver allt fler länder dokumentation i form av ett friskhets- eller reseintyg som baseras på ett PCR-test. SAS vill underlätta för alla de resenärer som behöver reseintyg. Genom ett samarbete med Doktor24 erbjuds nu SAS kunder ett test för ett reseintyg till ett reducerat pris hos Doktor24.

Testerna kan antingen genomföras i hemmet med hjälp av digital guidning med vårdpersonal eller genom ett besök på en av Doktor24:s mottagningar hos Apoteket. PCR-testerna som genomförs av Doktor24 uppfyller Folkhälsomyndighetens krav och testresultaten med certifikat som Doktor24 ansvarar för skickas digitalt till resenärerna inom 48 timmar.

Erbjudandet gäller med start den 23 november i Stockholm och i början av december i Göteborg och Malmö, för att sedan successivt utökas till fler orter runtom i landet.

Läs mer om erbjudandet och om testförfarandet.

SAS arbetar ständigt med att säkra trygga resor och har infört en rad åtgärder för minska risken för smittspridning i samband med flygresor. Läs mer om SAS arbete för trygga resor här.

SAS har introducerat mer flexibla ombokningsalternativ, så att resenärerna kan boka med flexibilitet och resa nu eller senare. Läs mer om SAS flexibla villkor.

Det är viktigt att hålla sig uppdaterad kring gällande regler, rekommendationer och restriktioner oavsett resmål och tänka på att råden kan ändras på kort varsel. Det är resenärens ansvar att ta reda på och följa de restriktioner som gäller för destinationen. Läs mer här.

SAS_1.jpg