SAS pauser store deler av virksomheten

March 15, 2020 17:37

Som et resultat av virkningene av koronaviruset (COVID-19), og de tiltak myndighetene har truffet, er etterspørselen etter flyreiser nå praktisk talt ikke-eksisterende. SAS har derfor besluttet å redusere store deler av virksomheten fra mandag 16. mars, og frem til det er forutsetninger for å drive kommersiell luftfart igjen.

For å ta hånd om kundene, vil SAS de neste dagene så langt som mulig opprettholde en viss trafikk for å muliggjøre hjemreise fra ulike destinasjoner.

Videre står vi til myndighetens disposisjon for å, på deres oppdrag, ta hjem strandede medborgere eller opprettholde samfunnskritisk infrastruktur, så langt det er mulig.

Dessverre tvinger det SAS til midlertidig å redusere arbeidsstyrken med opptil 10.000 ansatte, noe som tilsvarer 90 prosent  av arbeidsstyrken.

Reduksjonen vil påvirke hele SAS og vil bli gjennomført i henhold til nasjonal lovgivning i hvert land.

SAS gjennomfører disse tiltakene for å kunne gå tilbake til normal drift så snart situasjonen tillater det.