SAS FRAMRÖSTAT SOM SVERIGES MEST HÅLLBARA FLYGBOLAG

March 16, 2023 11:50

Enligt den omfattande svenska varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index, där svenska konsumenter fått ge sin röst, anses SAS återigen vara bäst på hållbarhet inom flygbranschen.

För trettonde året i rad genomfördes undersökningen Sustainable Brand Index, den mest omfattande varumärkesundersökningen inom området hållbarhet i Sverige. SAS återtar förstaplatsen i kategori flygbolag.

SAS har sedan 2017 investerat i nya och mer bränslesnåla flygplan för att minska CO2-utsläppen och har nu en av Europas modernaste flottor.  Dessutom är SAS delaktig i flera projekt för att påskynda produktionen av hållbara flygplansbränslen och stödja utvecklingen av el- och vätgasflyg.

- Det är mycket glädjande att få en bekräftelse på att vårt hårda arbete som pågått i flera decennier uppmärksammas av svenska konsumenter. Vi tar ständigt fram nya lösningar och arbetar för att göra det lättare för våra kunder och resenärer att vara med på resan mot ett mer hållbart flyg. Vår ambition är att vara drivande i omställningen av flygindustrin och målet är nettonollutsläpp. Den här utmärkelsen är ett bevis på att vi är på rätt väg, säger Ann-Sofie Hörlin, Head of Sustainability på SAS.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie som mäter konsumenternas uppfattning av varumärken och hållbarhet. 29 000 svenska konsumenter har värderat 418 svenska varumärken utifrån hur de upplevs prestera inom FN:s 17 globala hållbarhetsmål. SAS har varit på första plats 11 av 13 år inom sin kategori.

- Efter år av pandemi har SAS återigen luft under vingarna och lyfter sitt varumärke inom hållbarhet, enligt konsumenterna, säger Erik Elvingsson Hedén, Founder & Managing Director på SB Insight / Sustainable Brand Index.

Ann-Sofie.png