SAS INVIGER LINJEN TILL NEW YORK FRÅN GÖTEBORG

April 28, 2023 11:00

SAS utökar sitt kunderbjudande till New York och startar direktlinje till Newark Liberty International Airport i New York från Landvetter flygplats. Första flygningen sker idag, den 28 april.

Den nya linjen gör det möjligt för invånare i Göteborg att flyga direkt till New York tre gånger i veckan med det senaste tillskott till SAS flygplansflotta - Airbus A321 Long Range - som erbjuder ett bekvämare och mer hållbart sätt att resa.

Den nya linjen är ett komplement till SAS fyra linjer till New York som finns idag och med den nya linjen kommer SAS att erbjuda totalt fem dagliga avgångar från Skandinavien till New York.

Vi  är glada att idag för första gången på 40 år återigen kunna erbjuda en direktlinje mellan Göteborg och New York. Vår A321LR tillåter oss att göra världen kan bli ännu mer tillgänglig för andra städer än våra huvudstäder och erbjuder ett lika bekvämt sätt att resa på som i våra större långlinjeflygplan samtidigt som det är ett flygplan som bidrar till minskade utsläpp, säger Anko van der Werff vd och koncernchef för SAS.

Frekvens 3 gånger i veckan
Utresa Ons/fre/sön
Hemresa Tis/tors/lör
Första flygdatum hemresa 27 April
Första flygdatum utresa 28 April

Linjen kommer att trafikeras under sommaren 2023 för att sedan komma tillbaka till sommaren 2024.

Ta reda på mer och boka ditt flyg idag på flysas.com.

Fakta om Airbus A321 Long Range (A321LR)

A321LR ingår i den senaste flygplansgenerationen och förväntas reducera de klimatpåverkande utsläppen med15-18 procent jämfört med liknande flygplan i tidigare generationer. Det här senaste tillskottet till flottan innebär att resenärerna får tillgång till fler interkontinentala linjer med färre mellanlandningar och kortare restider till och från Skandinavien.

Flygplanet har 22 Business, 12 Plus och 123 Go-säten, det vill säga totalt 157 platser och en mittgång. Sätena är särskilt utvecklade för A321LR för att optimera komforten i alla tre reseklasserna. Sätena i SAS Business kan omvandlas till platta sängar och kabinen är utrustad med stämningsbelysning och höghastighets-WiFi. Alla säten är utrustade med IFE-skärmar, PC- och/eller USB-uttag. De reducerade bullernivåerna i kabinen kommer att ytterligare förhöja reseupplevelsen ombord. A321LR är en del av SAS löpande förnyelse av flottan och kommer att reducera klimatpåverkande utsläpp jämfört med tidigare generationer av liknande flygplan.

usa-new-york-ewr-sunrise-roof-tops-sas.jpga321lr-new-livery-sas.jpg