DANSKERNE OG SVENSKERNE ANSER SAS SOM DET MEST BÆREDYGTIGE VAREMÆRKE I LUFTFARTEN

March 8, 2024 11:45

Ifølge Sustainable Brand Index, en omfattende varemærkesundersøgelse hvor forbrugere har mulighed for at afgive deres stemme, er SAS det mest bæredygtige luftfartsbrand i Danmark og Sverige. I Sverige vinder SAS for andet år i træk, mens selskabet i Danmark er gået fra at være næstsidst i 2023, til at indtage førstepladsen i år.

Sustainable Brand Index er Europas største uafhængige brandundersøgelse, der måler forbrugernes opfattelse af brands og bæredygtighed. Målingerne er foretaget i Sverige siden 2011 og SAS har ligget på førstepladsen i sin kategori i 13 ud af 14 år. Målingen begyndte i Danmark i 2013, og siden SAS kom med i undersøgelsen i 2019, har virksomheden vundet hvert år, med undtagelse af sidste år.

”I løbet af 2023 har SAS indført flere tiltag for at reducere miljøbelastningen på alle niveauer. Dette er gjort gennem investeringer i mere brændstofeffektive fly, initiativer for at tanke mere biobrændstof, samt gennem optimeringer i måden hvorpå vi flyver. Vi tilføjer løbende nye løsninger og arbejder hele tiden på, at gøre det enklere for vores kunder at være med på rejsen mod mere bæredygtige flyvninger,” udtaler Ann-Sofie Hörlin, Head of Sustainability hos SAS.

Leverancen af ​​otte nye Airbus A320neo-fly, som har 15-30 procent lavere brændstofforbrug end tidligere generationers fly, er en milepæl på SAS' rejse mod lavere CO2-udledning. SAS er i dag en af ​​de største operatører af næste generations luftfartsteknologi i Europa.

"Vores ambition er at være en drivende kraft i transformationen af ​​luftfartsindustrien, og målet er netto nul-emissioner. Derfor er jeg glad for, at det er lykkedes SAS at vejlede vores kunder, ved klart at kommunikere, hvilke tiltag virksomheden har taget og stadig tager, samt hvilke tiltag forbrugere og vores kunder selv kan tage for at blive mere bæredygtige. Luftfarten spiller en vigtig rolle i samfundet. Derfor er det vigtigt, at vi arbejder sammen om at gøre den mere bæredygtig og reducere vores klimapåvirkning," siger Mads Brandstrup Nielsen, Group SVP Communications, Public Affairs & Sustainability hos SAS.

13 000 danske og 29 000 svenske forbrugere har bedømt henholdsvis 253 danske og 432 svenske brands ud fra hvordan de opfattes at præstere på FN's 17 globale bæredygtighedsmål.

aircraft-engine-sustainable-aviation-fuel-biofuel-sas (1).jpg