HELSEFORETAKENE I NORGE MED STORTILDELING TIL SAS

January 29, 2024 10:00

Helseforetakene har etter endt anbudsprosess tildelt SAS størstedelen av spesialisthelsetjenestens passasjervolum. SAS har også vunnet første prioritet på alle ruter som selskapet trafikkerer i Norge. Dette inkluderer de mest trafikkerte byene i Norge, både for pasient- og tjenestereiser, i inntil 4 år.

«Vi er glade og stolte over at helseforetakene viser oss denne tilliten. Kontrakten inkluderer noen av de mest betydningsfulle flyreisene vi foretar, med passasjerer som skal til og fra viktig helsebehandling. I et langstrakt land som Norge, er det avgjørende at slik infrastruktur fungerer. At SAS tildeles en såpass stor andel av oppdraget, understreker konkurransekraften i tilbudet vårt og vi skal vise oss denne tilliten verdig», sier konserndirektør i SAS Kjetil Håbjørg

Kontraktsverdien for helseforetakenes innenriksflyvninger i Norge er på cirka MNOK214 millioner kroner årlig, i inntil 4 år. Avtalen starter 1. april 2024. Det var kombinasjonen av pris og hyppige avganger som ble utslagsgivende for valg av selskap.

SAS ble foretrukket som førstevalg på de mest trafikksterke strekningene i Norge. Det vil si at avtalen inkluderer blant annet flyvninger mellom Oslo og Stavanger, Bergen, Trondheim, Bodø og Tromsø.

Pasient- og tjenestereisene vil gjennomføres med SAS sine Airbus A320 og Embraer 195-fly, som til sammen utgjør en av Europas nyeste flyflåter. Airbus A320 neo-flyene har rundt 18 % lavere Co2-utslipp enn flyene de erstatter, og opptil 30 % mindre støy.

SAS A320 Neo.jpg