SVENSKAR OCH DANSKAR SER SAS SOM DET MEST HÅLLBARA VARUMÄRKET I FLYGBRANSCHEN

March 8, 2024 11:45

Enligt den omfattande varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index, där konsumenter fått ge sin röst, uppfattas SAS som det främsta varumärket inom hållbarhet i flygbranschen i både Sverige och Danmark. I Sverige vann SAS för andra året i rad, medan bolaget i Danmark klättrade från näst sista plats förra året till första plats i år inom kategorin flygbolag.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie som mäter konsumenternas uppfattning av varumärken och hållbarhet. Mätningarna har gjorts i Sverige sedan 2011 och SAS har varit på första plats 13 av 14 år inom sin kategori. Mätningen började göras i Danmark 2013 och sedan SAS kom med i studien 2019 har bolaget vunnit varje år utom förra året.

”Under året har SAS vidtagit flera åtgärder för att minska miljöpåverkan i alla led, inte minst genom investeringar i mer bränsleeffektiva flygplan, initiativ för att tanka mer biobränsle och optimera hur vi flyger för att förbättra miljöprestandan. Vi tar ständigt fram nya lösningar och arbetar för att göra det lättare för våra kunder och resenärer att vara med på resan mot ett mer hållbart flyg”, säger Ann-Sofie Hörlin, Head of Sustainability på SAS.

Leveransen av åtta nya Airbus A320Neo-flygplan med 15–30 procent lägre bränsleförbrukning utgör en milstolpe på bolagets resa mot lägre koldioxidutsläpp. SAS är en av de ledande operatörerna av nästa generations flygteknik i Europa.

“Vår ambition är att vara drivande i omställningen av flygindustrin och målet är nettonullutsläpp. Därför är jag glad över att SAS har lyckats vägleda våra konsumenter genom att tydligt kommunicera vilka åtgärder bolaget vidtagit och fortfarande vidtar, samt vilka åtgärder konsumenter och våra kunder själva kan ta för att bli mer hållbara. Flyget spelar en viktig roll i samhället, och därför är det viktigt att vi tillsammans arbetar för att göra det mer hållbart och minska vår klimatpåverkan”, säger Mads Brandstrup Nielsen, Group SVP Communications, Public Affairs & Sustainability på SAS.

29 000 svenska och 13 000 danska konsumenter har värderat 432 svenska respektive 253 danska varumärken utifrån hur de upplevs prestera inom FN:s 17 globala hållbarhetsmål.

Mer information om SAS hållbarhetsarbete: Responsibility for sustainable development - SAS (sasgroup.net)

aircraft-engine-sustainable-aviation-fuel-biofuel-sas (1).jpg