34.000 flere reisende med SAS Braathens i september

October 12, 2004 12:07

SAS Braathens transporterte 789.000 passasjerer i norsk og internasjonal trafikk i september i år. Det er fire prosent eller 34.000 flere enn i samme måned i fjor. Innenriks fløy 595.000 med selskapet, en økning på 3,5 prosent. På selskapets ruter til Sør-Europa økte passasjerantallet med 19,2 prosent sammenlignet med september 2003.

— Det er gledelig å se hvordan trafikken vokser fra måned til måned. Ikke minst betyr det at en stadig mindre andel av setene i våre fly går tomme fordi kapasiteten ikke øker i tilsvarende grad, sier administrerende direktør Petter Jansen i SAS Braathens i en kommentar. Han påpeker at september-tallene er påvirket av hendelsene med flygelederne i Røyken, hvilket førte til at flytrafikken over Sør-Norge nærmest var lammet 27. og 28. september.

Kabinfaktoren på de lengste Europa-flygningene var 73 prosent i september, en økning på 3,3 prosentenheter sammenlignet med tilsvarende måned i fjor. På norsk innenriks lå kabinfaktoren hos SAS Braathens på ca. 60 prosent, en økning på fem prosentenheter.

Petter Jansen henviser også til en fersk undersøkelse som bekrefter at SAS Braathens er det foretrukne flyselskapet blant norske forretningsreisende.

— Som et nettverksselskap kan SAS Braathens gi forretningsreisende et omfattende rutenett, gode forbindelser, trygghet i reisen, og den effektivitet og fleksibilitet som de mener er viktig. I slutten av oktober introduserer vi nok et tilbud på våre kortere Europa-ruter som vil gjøre reisen enda enklere og smidigere for denne viktige kundegruppen, sier han.

SAS Braathens kommunikasjonsavdeling