SAS Braathens beholder sine laveste, faste énveispriser

August 3, 2004 12:07

SAS Braathens har hatt stor framgang med sin lavprissatsning i det norske markedet. Mens totalmarkedet for flyreiser i Norge har økt med rundt 10 prosent, har SAS Braathens alene kunnet notere en økning i antall passasjerer på ca. fem prosent. Det tilsvarer vel 30.000 flere reisende.

— Vi har klart å utløse en etterspørsel i privatreise-segmentet med våre laveste priser, og vi ønsker fortsatt å stimulere denne delen av markedet som er i sterkest vekst. Vi kommer derfor ikke til å endre de laveste prisnivåene når vi nå foretar en generell justering av våre priser, sier administrerende direktør Petter Jansen i SAS Braathens.

— Med faste, lave priser på 360 kroner én vei for reiser i Sør-Norge, og 540 kroner én vei mellom Sør- og Nord-Norge vil det fortsatt være billig å fly. Jeg ser heller ingen grunn til at vi ikke skal kunne holde fast på disse prisene også til neste år.

— De øvrige priskategoriene blir noe dyrere. Hele luftfartsbransjen, inklusive vår eier SAS, sliter med dårlig lønnsomhet. Vi har også registrert at flere av våre konkurrenter lenge har påpekt behov for prisøkninger. Med de justeringene vi nå foretar, vil vi bidra til en lønnsom, økonomisk utvikling som er nødvendig i bransjen, samtidig som vi får en bedre gjennomsnittsinntekt, sier Petter Jansen.

Prisjusteringene hos SAS Braathens gjelder for reiser fra og med 17. august. Både på norsk innenriks og på rutene ut i Europa vil gjennomsnitts énveispris øke med ca. 100 kroner.

SAS Braathens kommunikasjonsavdeling