SAS öppnar luftbro till Thailand

December 29, 2004 14:12

Från och med idag den 29 december upprättar SAS efter önskemål från de skandinaviska regeringarna en luftbro mellan Skandinavien och Thailand för att transportera hem resenärer som drabbats av katastrofen i Sydostasien.

– Det känns mycket tillfredsställande att vi kan ge vårt bidrag för att hjälpa dem som drabbats i Thailand genom denna luftbro, säger Lars Lindgren, chef för Scandinavian Airlines International som ansvarar för den interkontinentala trafiken. Tillsammans med den kapacitet som finns tillgänglig på de reguljära dagliga avgångarna från Bangkok de kommande dygnen, räknar vi med att kunna flyga hem omkring 3500 passagerare.

Fram till och med nyårshelgen kommer tretton extra flygningar att genomföras. Av dessa går fyra till Oslo, sex till Arlanda, samt tre till Köpenhamn. Både Bangkok och Phuket kommer att trafikeras. De flygplanstyper som används är dels Airbus 330/340, dels Boeing 737-800. De två första planen lämnade Arlanda strax före lunch idag.

– Vi känner oss som svenska folkets flygbolag och därför är det självklart att vi ställer upp för att hjälpa till att undsätta de svenskar som drabbats av den tragiska katastrofen, konstaterar Anders Ehrling, VD för Scandinavian Airlines Sverige. Vi får nu dagligen samtal av piloter och kabinpersonal som är beredda att hjälpa till på frivillig väg. Jag vet också att mina kollegor i SAS Braathens i Norge och i Scandinavian Airlines Danmark upplever situationen på samma sätt.

För ytterligare information kontakta:
Anders Ehrling, tel 08-797 3330 (pressjour Scandinavian Airlines Sverige)

SAS Group Corporate Communications