Staten valde SAS för utrikesresor

November 29, 2004 13:22

SAS har valts som enskilt största leverantör av svenska staten på destinationer i Nordamerika och Europa (bl. a. London och Paris). I de flesta fall har SAS dessutom valts som leverantör i både affärs- och ekonomiklass.

– Det här är ett positivt besked för oss, säger Håkan Olsson, ansvarig för anbudet från SAS och partners i Sverige. Inte minst med tanke på den konkurrens som råder på marknaden.

I somras genomförde staten motsvarande upphandling på inrikeslinjer, och valde SAS som leverantör på 61 av 63 linjer.

I dagarna har upphandlingen av ramavtal för utrikesresor till europeiska destinationer och interkontinentala förbindelser från Stockholm och ett antal andra svenska orter avslutats. Trots hård konkurrens har SAS vunnit upphandlingen på ett stort antal linjer.

– En viktig förklaring till framgången är att vi som nätverksbolag tillsammans med våra partners har bra förbindelser både inrikes och utrikes för svenska myndigheter, oavsett var i landet de ligger, konstaterar Håkan Olsson. Många avgångar och ett nära samarbete med andra flygbolag inom Star Alliance skapar dessutom stora konkurrensfördelar.

– Vi beklagar att staten inte valde SAS för Bryssel. Men vi tror inte att det går att flyga lönsamt och erbjuda en hållbar produkt på den nivå som hyperkonkurrensen nu pressat priserna till i upphandlingen, avslutar Håkan Olsson.

För ytterligare information var god kontakta:
Håkan Olsson, distrikt Nord, tel 070-997 1525
Ulrika Fager, informationsavdelningen, Scandinavian Airlines Sverige tel 08-797 33 30

Korta fakta om Scandinavian Airlines Sverige, dotterbolag inom SAS-koncernen:
Årspassagerare: ca 6 miljoner
Flygplan: 44
Medarbetare: ca 3 000
Start/landningar: ca 300 per dag
Destinationer: ett 40-tal inom Sverige och i övriga Europa
Scandinavian Airlines är idag det flygbolag som säljer flest lågprisbiljetter i Sverige.