Enklere å fly billig i Europa: SAS Braathens innfører énveispris og åpner nye ruter til Kontinentet

August 18, 2005 11:00

Som det første nettverksselskapet innfører SAS Braathens konkurransedyktige énveispriser på hele sitt europeiske rutenett, også på flygningene mellom de skandinaviske landene. Prisene senkes med opptil 23 prosent. Samtidig opplyser selskapet at det vil åpne en rekke utenlandsruter fra regionene til byer i Europa. Énveisprisene innføres 1. september i år, mens de nye rutene planlegges introdusert i løpet av første halvår 2006.

Også Scandinavian Airlines i Danmark og Sverige innfører énveispriser på Europa samtidig med SAS Braathens.

– SAS Braathens gjør det enklere å fly billig i Europa, konstaterer administrerende direktør Petter Jansen med henvisning til de nye énveisprisene. – Kunder etterspør enkelhet og fleksibilitet, og vi fjerner nå restriksjoner som krav om overnatting for at de skal få tilgang til de rimeligste billettene. Énveispriser, som innføres i alle priskategorier, innebærer også at kunden heretter vil kunne “sy sammen” sin reise på den måten som passer best ved at alle prisene våre kan kombineres. For eksempel vil man kunne reise på forretningsklasse den ene veien og hjem igjen på økonomiklasse.

SAS Braathens introduserte i mai 2004 konkurransedyktige énveispriser på hele rutenettet i Norge og til typiske feriedestinasjoner i Sør-Europa. Nå følger selskapet etter med den samme prismodellen også til europeiske storbyer nord for Alpene.

I oktober i fjor innførte selskapet et differensiert serviceopplegg på flygninger til europeiske forretningsdestinasjoner. Tilbudet med tre serviceklasser om bord i flyene – Business, Economy Flex og basistilbudet Economy – forblir uendret, men prisene i Economy Flex senkes med mellom 17 og 23 prosent for å øke konkurransekraften. På Economy innføres flere nye prisalternativer som innebærer at reisende får større tilgang til rimelige billetter.

– Med vårt nye Europa-tilbud står SAS Braathens enda bedre rustet i konkurransen med både lavprisaktører og tradisjonelle flyselskaper, sier Petter Jansen. – Vi skal forsterke SAS Braathens’ posisjon i markedet og gi ytterligere bevis på verdiene lave priser og enkle produkter, samtidig som vi ivaretar behovet hos mange forretningsreisende for fleksibilitet og komfort.

Inntil videre er rutene på Tyskland av praktiske årsaker ikke med i énveispriskonseptet. Det planlegges innført fra årsskiftet.

Nye ruter
SAS Braathens har planer om å åpne et antall nye utenlandsruter som skal betjene regionale markeder i Norge i løpet av første halvår neste år. Det gjelder Bergen – Roma og Bergen – Paris, Kristiansand – Alicante, og Stavanger – Roma og Stavanger – Paris. De nye rutene på Bergen vil bli lagt opp slik at de korresponderer med Hurtigruten i begge retninger. Alle de nye rutene vil bli operert på lørdager med fly av typen Boeing 737.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Cathrine Foss Stene, kommunikasjonsdirektør, telefon 95 71 55 16
Siv Meisingseth, informasjonssjef, telefon 95 71 61 45