Nesten ni millioner reiste med SAS Braathens i fjor

January 11, 2005 11:05

SAS Braathens transporterte 8 771 800 passasjerer på sitt rutenett i 2004, en økning på 3,6 prosent sammenlignet med året før. I desember fløy 602 600 passasjerer med selskapet. Det var 5,8 prosent flere enn i tilsvarende måned i 2003.

Kabinfaktoren for hele fjoråret lå på 60,4 prosent, eller 2,9 prosentenheter høyere enn i 2003.

Økningen i antall passasjerer på SAS Braathens’ ruter til Sør-Europa var formidable 28,9 prosent. Totalt befordret SAS Braathens 575 800 passasjerer på disse rutene i 2004, mot 446 600 året før. Kabinfaktoren på helårsbasis var 73,2 prosent, en oppgang på 4,1 prosentenheter sammenlignet med 2003.

— Trafikkmessig var 2004 et veldig tilfredsstillende år, sier administrerende direktør Petter Jansen i SAS Braathens i en kommentar. – Ser vi på utviklingen bare i desember, kan vi konstatere at vi holder et høyt tempo inn i 2005. Allerede nå er det klart at vi utvider rutenettet med en ny forbindelse mellom Sandefjord Lufthavn Torp og Nice i februar, og vi ser på mulighetene for ytterligere ekspansjon.

I Norge fløy 6 688 500 passasjerer med selskapet, som var 1,2 prosent flere enn i 2003. Kabinfaktoren var 58,8 prosent, eller 3 prosentenheter høyere enn året før. På de intraskandinaviske rutene var det en økning i passasjerantallet på 1,4 prosent til 560 900 for 12-måneders perioden. Kabinfaktoren var 55,4 prosent – 2,6 prosentenheter høyere enn i 2003.

Uttrykt i betalte passasjerkilometer (RPK) var den totale trafikkøkningen for SAS Braathens 9,1 prosent i 2004, mens kapasitetsøkningen var på 3,8 prosent på helårsbasis.

For ytterligere informasjon vennligst kontakt:
Siv Meisingseth, informasjonssjef SAS Braathens, telefon 95 71 61 45