Ny SAS-rute: København - Luxembourg

July 11, 2005 10:00

Den 1. september 2005 åbner Scandinavian Airlines Danmark for direkte flyvning mellem København og Luxembourg.

– Vi ser meget frem til at kunne tilbyde bedre forbindelser mellem Danmark, de øvrige skandinaviske lande og Luxembourg. Det er især ansatte i den finansielle verden, vi ønsker at tiltrække – med gode afgangstider og et godt produkt, siger adm. direktør i Scandinavian Airlines Danmark, Susanne Larsen.

I dag er der hverken direkte flyforbindelse til Luxembourg fra Sverige, Norge eller Finland, så samlet set – og lagt sammen med det primære marked i Danmark – er der basis for at få god succes med den nye rute.

Der bliver direkte flyvning to gange om dagen – med afgangstider der passer optimalt ift. en forretningsrejsendes behov. Ruten betjenes med en CRJ200 regional jet fra Cimber Air med plads til 50 passagerer.

For yderligere information kontakt informationschef Mikkel Nielsen på telefon 3232 3608

SAS Scandinavian Airlines Danmark A/S
Kommunikationsafdelingen

Kort om Luxembourg
Af landets i alt 451.600 indbyggere (officielt estimat 2004) bor ca. 90.000 i selve Luxembourg by og det umiddelbare opland. Over 32% af landets indbyggere er udenlandske statsborgere, hvilket gør Luxembourg til det land i EU med det højeste antal bosiddende udlændinge. Omkring 5.000 svenskere, danskere, nordmænd og finner bor i Luxembourg.
Både fransk og tysk kultur mødes i Luxembourg, hvor begge sprog bruges i pressen og medierne. Dog er fransk det dominerende sprog indenfor offentlig forvaltning, skoler m.fl.
Landet er meget internationalt orienteret. Landet er vært for en række af EU’s institutioner som Domstolen, Revisionen, Investeringsbanken, Parlamentets Sekretariat, Eurostat, Oversættelsescentret og dele af Kommissionen. Det internationale forretningsmiljø skyldes endvidere den meget vigtige finanssektor med mere end 250 udenlandske banker, forsikringsselskaber m.v.