SAS Braathens med kraftig vekst på Europa-rutene i juli

August 5, 2005 12:30

Mange nordmenn valgte å fly ut av landet til mer værsikre destinasjoner i juli. Det viser månedens trafikktall fra SAS Braathens. Mens antall passasjerer på selskapets norske ruter gikk tilbake med 5,9 prosent sammenlignet med juli i fjor, var økningen på Europa på hele 11,1 prosent. Med en gjennomsnittlig kabinfaktor på 80,8 prosent – 3,3 prosentenheter høyere enn for ett år siden – var dessuten flyvningene på det europeiske rutenettet godt belagt.

Totalt transporterte SAS Braathens 672.900 passasjerer på sitt samlede rutenett i juli. Det var 2,8 prosent færre enn i samme måned i fjor. Uttrykt i betalte passasjerkilometer (RPK) økte trafikken med 3,1 prosent. Kapasiteten i tilbudte setekilometer (ASK) gikk opp 2,9 prosent.

– Nedgangen totalt sett var som forventet, og skyldes først og fremst produksjonsomleggingen som skjedde på de intraskandinaviske rutene i fjor, sier administrerende direktør Petter Jansen i en kommentar. Han påpeker at selskapet i juli hadde over 26 prosent færre passasjerer på dette ruteområdet enn for ett år siden ved at Scandinavian Airlines i Sverige nå står for en stor del av trafikken mellom Norge og Sverige.

På det norske rutenettet transporterte SAS Braathens 466.500 passasjerer i juli i år mot 495.600 i fjor. Kapasiteten i ASK økte med 0,5 prosent, og trafikken i RPK gikk ned 4,2 prosent. Kabinfaktoren på norsk innenriks var 3,1 prosentenheter lavere i juli i år enn for ett år siden, og ble 63,4 prosent.

På de europeiske rutene var passasjerantallet i juli 182.400, mot 164.200 i fjor. RPK økte med 12,8 prosent og ASK med 8,3 prosent.

Gjennomsnittlig kabinfaktor for hele rutenettet til SAS Braathens var 71,1 prosent i juli, som var 0,2 prosentenheter høyere enn for juli 2004.

I løpet av årets syv første måneder har SAS Braathens transportert i alt 4.977.300 passasjerer.

For ytterligere informasjon vennligst kontakt:
Siv Meisingseth, informasjonssjef, telefon 95 71 61 45