SAS Braathens transporterte 632.600 passasjerer i februar

March 7, 2005 11:30

SAS Braathens transporterte 632.600 passasjerer på sitt rutenett i februar. Det var 2,7 prosent færre enn i februar 2004. Nedgangen har sammenheng med at det var skuddår i fjor med en ekstra produksjonsdag i februar, samt endringen som skjedde i fordelingen av den intraskandinaviske trafikken mellom selskapene i SAS-konsernet — SAS Braathens, Scandinavian Airlines Danmark og Scandinavian Airlines Sverige.

Europa-rutene til SAS Braathens viste fortsatt vekst. Antall passasjerer i februar var 116.600, som var 11,3 prosent flere enn ett år tidligere. Kabinfaktoren gikk opp 5,5 prosentpoeng til 62 prosent.

På norske innenriksruter transporterte SAS Braathens 492.400 passasjerer i februar måned, mot 509.500 i samme måned i fjor. Det var en nedgang på 3,3 prosent. Kapasiteten (ASK) på norsk innenriks ble redusert med 8,1 prosent, og uttrykt i betalte passasjerkilometer (RPK) var nedgangen i rutetrafikken på SAS Braathens’ norske rutenett på 3,7 prosent. Kabinfaktoren, eller antall belagte seter, økte med 2,6 prosentpoeng til 56 prosent på norsk innland.

— Nedgangen i trafikken på norsk innenriks i februar tilsvarer den ene produksjonsdagen ekstra vi hadde i fjor som følge av skuddår, sier administrerende direktør Petter Jansen i SAS Braathens i en kommentar.

På det intraskandinaviske rutenettet var antall passasjerer 28.500, eller 29,8 prosent lavere enn i februar i fjor. Dette har sammenheng med endringen i produksjonsfordelingen som skjedde i fjor mellom de tre selskapene, slik at SAS Braathens flyr en vesentlig mindre produksjon på dette ruteområdet i dag enn for ett år siden.

Totalt sett hadde SAS Braathens i februar en økning i betalte passasjerkilometer på 1 prosent, en nedgang i kapasiteten på 6,1 prosent og en økning i kabinfaktoren på 4,1 prosentpoeng til 58,2 prosent.

For ytterligere informasjon vennligst kontakt:
Knut Løvstuhagen, seniorrådgiver, SAS Braathens, tlf 67 59 71 76