SAS Braathens transporterte 682.200 passasjerer i mars

April 7, 2005 11:49

Påsken satte sitt preg på trafikktallene til SAS Braathens i mars. Selskapet transporterte i alt 682.200 passasjerer i denne måneden. Det var 11,5 prosent færre enn i mars 2004, da passasjerantallet var 770.500. Kabinfaktoren økte med 4,2 prosentpoeng til 61,8 prosent. De europeiske rutene fortsatte å vokse, med en økning i antall passasjerer på 10 prosent.

Hittil i år har mer enn 1,9 millioner passasjerer fløyet med SAS Braathens.

På innenriksrutene hadde SAS Braathens 526.100 reisende, mot 600.100 ett år tidligere. Det var en nedgang på 12,3 prosent, som gjenspeiler at påsken inntraff i mars i år mot april i fjor. Kapasiteten (ASK) på norsk innenriks ble redusert med 14,1 prosent, og uttrykt i betalte passasjerkilometer (RPK) var nedgangen i rutetrafikken på SAS Braathens’ norske rutenett 9,9 prosent. Den gjennomsnittlige kabinfaktoren på de norske rutene i mars økte med 2,7 prosentpoeng til 59 prosent.

131.000 passasjerer fløy på SAS Braathens’ Europa-ruter i mars, eller 10 prosent flere enn året før. Mange nordmenn valgte med andre ord å tilbringe påsken utenfor Norges grenser. Kabinfaktoren på de europeiske rutene var 66,2 prosent, en økning på 5,1 prosentpoeng fra mars i fjor.

På det intraskandinaviske rutenettet ble det i fjor foretatt endringer i produksjonsfordelingen mellom de tre flyselskapene i SAS-konsortiet. Endringene medførte at SAS Braathens flyr en vesentlig mindre produksjon på dette ruteområdet i dag enn for ett år siden. Her var nedgangen i antall passasjerer 51 prosent i mars. Kabinfaktoren gikk opp 5,6 prosentpoeng til 53,7 prosent.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Knut Løvstuhagen, senior informasjonsrådgiver, telefon 67 59 71 76