SAS Braathens transporterte 755.500 passasjerer i august

September 7, 2005 12:30

SAS Braathens fortsetter å vokse i Europa. I august transporterte selskapet 152.800 passasjerer på sine europeiske ruter, en økning på 8,6 prosent i forhold til samme måned i fjor. Hittil i år er veksten på det europeiske rutenettet på 10,2 prosent, som utgjør over 100.000 flere passasjerer.

SAS Braathens transporterte 755.500 reisende på sitt samlede rutenett i august, en nedgang i antall passasjerer på 2,0 prosent sammenlignet med august i fjor. Uttrykt i betalte passasjerkilometer (RPK) kunne selskapet notere en trafikkvekst på 2,0 prosent, mens den totale kapasiteten uttrykt i tilbudte setekilometer (ASK) ble redusert med 0,2 prosent.

Den gjennomsnittlige kabinfaktoren i august lå på 64,0 prosent – 1,4 prosentenheter høyere enn for ett år siden.

Produksjonsomleggingen på de intraskandinaviske rutene i fjor høst setter fortsatt sitt preg på statistikken. Omleggingen medførte at Scandinavian Airlines Sverige nå har en større del av trafikken mellom Oslo og Stockholm. Trafikktallene viser at SAS Braathens hadde 29,6 prosent færre reisende på de intraskandinaviske rutene i august i år enn i samme måned i fjor. Antall passasjerer gikk ned fra 50.800 til 35.800, og kapasiteten (ASK) ble redusert med 32,6 prosent. På den annen side gikk kabinfaktoren opp med 2,8 prosentenheter til 65,3 prosent.

På norsk innenriks hadde SAS Braathens 566.800 passasjerer i august. Det var 12.600 færre enn for ett år siden, en nedgang på 2,2 prosent. Trafikken i RPK var 1,4 prosent lavere enn i august 2004, mens kapasiteten økte marginalt med 0,2 prosent. Gjennomsnittlig kabinfaktor på de norske rutene ble redusert med 1,0 prosentenheter til 61,9 prosent.

– Vi er fornøyd med utviklingen på de internasjonale rutene, der markedsveksten holder seg, sier administrerende direktør Petter Jansen i en kommentar. – Veksten i det norske markedet totalt sett er begrenset, og var på 1,5 prosent i august. Vi er ikke tilfreds med våre volumer på norsk innenriks, og konstaterer økt og mer aggressiv konkurranse på de tunge volumrutene.

Hittil i år har SAS Braathens transportert i alt 5.732.800 passasjerer.

For ytterligere informasjon vennligst kontakt:
Cathrine Foss Stene, kommunikasjonsdirektør, telefon 95 71 55 16
Knut Løvstuhagen, seniorrådgiver, telefon 48 21 50 05