SAS Braathens transporterte 767.200 reisende i november

December 7, 2005 12:30

SAS Braathens transporterte 767.200 passasjerer i november. Det var 3,1 prosent flere enn i samme måned i fjor. Størst var veksten på selskapets europeiske rutenett, der antall reisende økte med over 13 prosent. Fra januar til og med november i år har SAS Braathens transportert i alt 8.175.900 passasjerer.

Innenrikstrafikken viste en tilfredsstillende utvikling i november. Totalt reiste 603.600 passasjerer med SAS Braathens på rutenettet i Norge, en oppgang på 4,5 prosent sammenlignet med november i fjor. Uttrykt i betalte passasjerkilometer (RPK) lå veksten på 5,5 prosent, mens kapasitetsøkningen (ASK) var på 1,3 prosent. Kabinfaktoren på norsk innenriks økte dermed med 2,4 prosentenheter til 58,6 prosent.

På Europa-rutene fløy 130.900 passasjerer med SAS Braathens i november. Det var 13,1 prosent flere enn for ett år siden. Økningen i RPK lå på 16,3 prosent, mens ASK gikk opp med bare 1,6 prosent. Det ga en økning i kabinfaktoren på 8,4 prosentenheter til 66,9 prosent.

Totalt for hele rutenettet var kabinfaktoren i november 61,6 prosent – en økning på 4,4 prosentenheter i forhold til samme måned i fjor.

— I forhold til tidligere i år har vi fått en betydelig økning i trafikken på de norske rutene. Vi ser også at den positive trenden på Europa fortsetter som følge av at vi innførte enveispriser og enklere kjøpsregler i september, sier administrende direktør Petter Jansen i en kommentar.

Produksjonsomleggingen på de intraskandinaviske rutene for snart ett år siden preger fortsatt statistikken. Omleggingen medførte at Scandinavian Airlines Sverige fikk en større del av trafikken mellom Oslo og Stockholm. I november fløy 32.700 passasjerer med SAS Braathens på dette ruteområdet, som var 35,7 prosent færre enn året før. Kabinfaktoren sank med 4,1 prosentenheter til 54,1 prosent.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Siv Meisingseth, informasjonssjef, telefon 95 71 61 45