Ola H. Strand ny sjef for SAS Braathens

November 8, 2006 09:30

SAS Braathens har ansatt Ola H. Strand som ny administrerende direktør. Strand, som i dag er administrerende direktør i SAS-konsernets datterselskap SAS Ground Services (SGS) i Norge, tiltrer sin nye stilling 15. november. Han tar over etter Johnny Skoglund, som har vært konstituert som sjef for SAS Braathens siden i sommer.

Ola H. Strand er 49 år gammel. Han begynte sin karriere i SAS i 1997 som distriktssjef for SAS Midt-Norge. Året etter overtok han ansvaret for SAS’ norske linjestasjoner. I 2001 ble Strand sjef for SGS i Norge, som utfører bakketjenester for bl.a. SAS Braathens ved norske flyplasser. Han har en mastergrad i ledelse fra Norges Handelshøyskole og har ellers utdannelse fra Hærens Krigsskole og Trondheim Økonomiske Høgskole. Før han kom til SAS arbeidet Ola H. Strand i flere år for Esso Norge. Han har dessuten hatt ulike lederstillinger i Forsvaret. Ola H. Strand er også styremedlem i NHO Luftfart.

Med Ola H. Strand som administrerende direktør i SAS Braathens har vi fått en person med inngående kjennskap til SAS og luftfartsindustrien. Han har i de senere år jobbet med omstilling og effektivisering av virksomhet innenfor SAS-konsernet og har de siste to årene hatt ansvar for å etablere og bygge opp SAS Ground Services Norway AS som et eget selskap. Ola H. Strand har oppnådd gode resultater i SGS, både økonomisk og med hensyn til kunde- og medarbeiderrelasjoner. Strand er opptatt av at medarbeiderne trekker i samme retning. Ved ansettelsen av Ola H. Strand får SAS Braathens en dyktig leder som er vel egnet til å utvikle selskapet videre, sier styreleder John S. Dueholm i SAS Braathens. For ytterligere informasjon vennligst kontakt:
John S. Dueholm, styreleder SAS Braathens, telefon +46-8-797.5005
Cathrine Foss Stene, kommunikasjonsdirektør SAS Braathens, telefon 95715516