SAS Braathens med ny passasjerrekord i juni

July 7, 2006 12:30

SAS Braathens satte ny passasjerrekord i juni. Selskapet transporterte 922.400 passasjerer på sitt ordinære rutenett i forrige måned, en økning på 4,1 prosent sammenlignet med juni i fjor. Den største veksten ble notert på selskapets europeiske rutenett, der økningen i antall passasjerer var på hele 15,1 prosent. Gjennomsnittlig kabinfaktor i juni var 75,5 prosent, som var 3,6 prosentpoeng høyere enn for ett år siden.

– Den sterke trafikkveksten i markedet holdt seg også i juni, og det er gledelig at SAS Braathens har tatt en rimelig andel av denne, sier konstituert administrerende direktør Johnny Skoglund i en kommentar. – Aldri tidligere i SAS Braathens’ 2-årige historie har vi hatt så mange passasjerer som nå. Vi fortsetter også den positive trenden med å fylle flyene våre stadig bedre. I løpet av de to siste årene har kabinfaktoren økt med nærmere 10 prosentpoeng.

Uttrykt i betalte passasjerkilometer (RPK) var trafikken i juni 9,9 prosent høyere enn i juni i fjor, mens kapasiteten (ASK) økte med bare 4,7 prosent. Dette forklarer også den høyere kabinfaktoren.

På rutene i Norge transporterte SAS Braathens 683.800 passasjerer, mot 674.300 ett år tidligere. Det ga en økning i antall passasjerer på 1,4 prosent. Kabinfaktoren steg med 4,6 prosentpoeng til 74,3 prosent. Økningen i RPK var på 3,1 prosent, mens ASK gikk ned 3,2 prosent sammenlignet med juni 2005.

SAS Braathens’ Europa-trafikk utviklet seg meget tilfredsstillende. Totalt transporterte selskapet 198.900 passasjerer på denne delen av rutenettet i juni, en økning på 15,1 prosent. Kabinfaktoren ble 77,2 prosent, mot 75,1 prosent i juni i fjor. Trafikkøkningen i betalte passasjerkilometer var 19,4 prosent, og kapasiteten var 16,2 prosent høyere enn året før.

I den intraskandinaviske trafikken kunne SAS Braathens notere en økning i antall passasjerer på 2,8 prosent til 39.600 passasjerer. Veksten i RPK var også på 2,8 prosent, mens ASK var 1,7 prosent høyere enn i juni i fjor. Kabinfaktoren gikk opp med 0,8 prosentpoeng til 71,6 prosent.

Chartertrafikken til SAS Braathens viste en økning på 5,9 prosent til 59.400 passasjerer i juni. Medregnet charter transporterte SAS Braathens totalt 981.800 passasjerer i forrige måned.For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Cathrine Foss Stene, kommunikasjonsdirektør SAS Braathens, telefon 95 71 55 16
Knut Morten Johansen, informasjonsrådgiver SAS Braathens, telefon 64 81 88 00