SAS Braathens transporterte 808.500 passasjerer i juli

August 7, 2006 12:30

SAS Braathens transporterte 808.500 passasjerer på sitt ordinære rutenett i juli, en økning på 11,5 prosent sammenlignet med samme måned i 2005. I tillegg kommer chartertrafikken. Gjennomsnittlig kabinfaktor for måneden ble 80,6 prosent. Det var 4,8 prosentpoeng høyere enn i fjor. Uttrykt i betalte passasjerkilometer (RPK) var trafikkøkningen på 15,1 prosent. Den tilbudte kapasiteten var 8,1 prosent høyere enn året før.

SAS Braathens kunne i juli notere fremgang på alle ruteområder i forhold til juli i fjor. På norsk innenriks transporterte selskapet 554.200 passasjerer, som var 9,2 prosent flere enn året før. I betalte passasjerkilometer (RPK) økte trafikken med 10,9 prosent, mens den tilbudte kapasiteten (ASK) var 2 prosent lavere enn for ett år siden.

Kabinfaktoren gikk opp med hele 9,1 prosentpoeng til 78,1 prosent på de norske innenriksflygingene.

På Europa-rutene økte antall passasjerer med 14,8 prosent til 220.000. Betalte passasjerkilometer økte med 18,6 prosent, kapasiteten 19,8 prosent, og kabinfaktoren gikk dermed ned med 0,9 prosentpoeng til 83,2 prosent.

I den intraskandinaviske trafikken hadde SAS Braathens en økning i antall passasjerer på 31,9 prosent, til 34.300. I betalte passasjerkilometer var trafikken 31,9 prosent høyere enn i juli i fjor, mens kapasitetsøkningen var på 20 prosent. Det slo ut i en kabinfaktor på 75,1 prosent, som var 6,8 prosentpoeng høyere enn for ett år siden.

– Den sterke trafikkveksten i markedet holdt seg også i juli. Det er tydelig at det er høy aktivitet i både forretnings- og privatreisemarkedet i Norge, sier konst. administrerende direktør Johnny Skoglund i en kommentar. – Samtidig er det hyggelig å konstatere at trafikkveksten generelt er høyere enn kapasitetsjusteringene vi foretar, slik at vi får stadig flere passasjerer i kabinen. For eksempel økte kabinfaktoren med over 9 prosentpoeng til vel 78 prosent på norsk innenriks, og det er vi veldig fornøyd med.

Chartertrafikken økte med 3,6 prosent i juli, til 69.400 passasjerer. Medregnet charter transporterte SAS Braathens totalt 877.800 passasjerer i forrige måned.For ytterligere informasjon vennligst kontakt:
Cathrine Foss Stene, kommunikasjonsdirektør SAS Braathens, tlf 95 71 55 16