SAS Braathens transporterte 840.100 passasjerer i mars

April 7, 2006 12:30

SAS Braathens transporterte 840.100 passasjerer på sitt samlede rutenett i mars. Det var 128.200 flere passasjerer enn i samme måned året før, en økning på 18 prosent. Den gjennomsnittlige kabinfaktoren gikk dermed opp fra 64,5 til 67,1 prosent.

Uttrykt i betalte passasjerkilometer (RPK) økte trafikken med 16,4 prosent, mens den tilbudte kapasiteten (ASK) var 11,8 prosent høyere enn i påskemåneden mars i fjor.

På rutene i Norge fløy i alt 645.100 passasjerer med SAS Braathens i mars, som var 17,4 prosent flere enn ett år tidligere. Kabinfaktoren på de norske rutene var 63,3 prosent – 1,3 prosentpoeng høyere enn i mars 2005. Trafikkøkningen i RPK var på 15,4 prosent, og ASK var 13,1 prosent høyere enn i samme måned i fjor.

Passasjerantallet på SAS Braathens’ europeiske ruter økte med 18,5 prosent til 160.800 passasjerer, og kabinfaktoren gikk opp 5 prosentpoeng til 73,5 prosent. Uttrykt i RPK økte trafikken med 17 prosent, mens kapasiteten økte med bare 9 prosent.

SAS Braathens transporterte 34.200 passasjerer på sine intraskandinaviske flyginger i mars, en økning på 27,6 prosent. Kabinfaktoren på 57,9 prosent var 0,7 prosentpoeng høyere enn i samme måned i fjor. RPK og ASK økte med henholdsvis 27,6 og 25,9 prosent på dette ruteområdet.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Siv Meisingseth, informasjonssjef SAS Braathens, telefon 95 71 61 45