SAS Braathens transporterte 880.800 passasjerer i mai

June 8, 2006 12:30

SAS Braathens kunne notere en god vekst i trafikken på alle ruteområder i mai i år i sammenlignet med for ett år siden. Selskapet transporterte totalt 880.800 passasjerer. Det var 7,2 prosent flere enn i mai i fjor, og den gjennomsnittlige kabinfaktoren forbedret seg 3,3 prosentpoeng til 70,6 prosent.

Uttrykt i betalte passasjerkilometer (RPK) var trafikkøkningen i mai 11,9 prosent, mens kapasiteten bare økte 6,7 prosent.

På de norske innenriksrutene fløy 661.900 passasjerer med SAS Braathens i mai, en økning på 3,7 prosent. Uttrykt i RPK økte trafikken 3,3 prosent, mens kapasiteten (ASK) lå 2,2 prosent høyere enn i mai 2005. Kabinfaktoren gikk opp 0,7 prosentpoeng til 68,5 prosent på SAS Braathens’ flygninger i Norge.

På det europeiske rutenettet økte antall passasjerer 20 prosent, til 180.900 passasjerer. Trafikkveksten i RPK var hele 23,6 prosent, mens kapasiteten bare økte 12,4 prosent sammenlignet med mai i fjor. Dermed steg kabinfaktoren 6,6 prosentpoeng til 73,4 prosent.

Også på de intraskandinaviske rutene kunne SAS Braathens notere fremgang. Antall passasjerer var 37.900, som i sin tur var 15,5 prosent høyere enn i mai for ett år siden. Den gjennomsnittlige kabinfaktoren for måneden ble 67,2 prosent, som var en økning på 1,0 prosentpoeng. Uttrykt i RPK økte trafikken på de intraskandinaviske rutene 15,6 prosent, mens kapasiteten var 13,9 prosent større enn i mai i fjor.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Siv Meisingseth, informasjonssjef, SAS Braathens, telefon 95 71 61 45