Skigutta blir superhelter

December 21, 2006 11:38

Noen dager før Tour de Ski starter blir de norske skigutta lansert som superhelter i en ny TV-kampanje.Filmene med skigutta er laget som en Hollywood-trailer, med høyt tempo og mye humor. Skuespillerne er det norske herrelandslaget i langrenn, og trener Åge Skinstad.

Sminket før løypa
– Det var utrolig moro å jobbe med så proffe filmfolk, og det blir spennende å se oss gutta som Hollywood-helter på TV, sier Petter Northug, som har en sentral rolle i traileren. Det er nok første gang Northug har vært innom sminken i stedet for smørebua før han gikk ut i løypa.

Reklamekampanjen, som er laget for sponsoren SAS Braathens, kommer til å rulle på norske TV-skjermer i hele vinter. Den er laget av den kjente regissøren Mathis Fürst, som tidligere har hatt regi på tv seriene Endelig fredag og Lyckliga gatan, samt spillefilmen Boysvoice med Espen Eckbo.

Skinstad som sersjant
– Åge Skinstad trivdes i rollen som brølende trener a la amerikansk drillsersjant. Han viste en imponerende innsatsvilje selv om maska hans bokstavelig talt begynte å bli stiv etter 15 tagninger med snø og vindkanoner rett i fleisen, sier Fürst.

Fokuserte foran kamera
– Som regissør er det veldig gøy å få jobbe med en reklamefilm der man får boltre seg i så mange genremessige grep og filmatiske virkemidler. Det var bra å oppdage at gutta på skilandslaget var så hyggelig og upretensiøse, men samtidig så fokuserte foran kameraet, sier Fürst.

Kampanjen er laget av Dinamo og Monster, og kan ses på TV fra 27. desember. SAS Braathens er sponsor for det norske herrelandslaget, og flyr skigutta til og fra konkurransene i vinter.

Se filmen her: http://www.sasbraathens.no/no/Om-SAS-Braathens/Sponsorater2/Sponsorater/Fotball/
Kontaktperson: Informasjonssjef Thomas Midteide: 95 71 71 04SAS Braathens er et heleid datterselskap i SAS konsernet og ble etablert våren 2004 med basis i Scandinavian Airlines i Norge og Braathens. SAS Braathens driver ruter i Norge, samt mellom Norge og det øvrige Europa. Selskapet er det største flyselskapet i Norge og har 440 avganger i døgnet. Årlig frakter SAS Braathens om lag 9 millioner passasjerer.