Flyg med SAS till Storbritanniens nya favoritstad

April 13, 2007 16:18

I dag den 13 april lanseras SAS Sveriges nya linje till Glasgow – en av Europas kraftigast växande stadsregioner med 2,1 miljoner invånare. En favoritstad för många, med ett stort utbud av nöjen, shopping och matupplevelser.– Nu lanserar vi den femte av SAS totalt elva nya linjer som öppnas under våren.
Glasgow är en mycket spännande destination som har mycket att erbjuda både för svenska företag och svenska turister, säger Niklas Hårdänge, Ansvarig för SAS Sveriges Europeiska linjer.

Staden Glasgow korades under 2006 till favoritstad i Storbritannien av tidningen Conde Naste Traveller för sitt stora utbud av nöjen och matupplevelser. Här finns också den bästa och mest varierade shoppingen i Storbritannien näst efter London.

– Vi flyger till Glasgow på måndagar och fredagar, vilket är ett bra komplement till vår populära linje till Edinburgh som trafikeras på onsdagar, torsdagar och söndagar säger Niklas Hårdänge.

Skottland är golfens hemland, och har blivit en favorit bland tusentals svenska golfare. Både Glasgow och Edinburgh ligger mycket nära några av Skottlands bästa golfbanor. En weekend i Glasgow kan med fördel kombineras med upplevelser i högländerna som bara ligger en knapp timme bort. Det samma gör den kända nationalparken kring Loch Lomond.

Totalt väntas 25 000 resenärer resa med SAS till Skottland i år. Linjen trafikeras med Boeing 737-600 som tar 112 passagerare. Enkelresor till och från Glasgow ingår i Nya Europaflyget med resor från 650 kr.
För ytterligare information var god kontakta:
Niklas Hårdänge, Director European Routes, SAS Sverige, tel: +46-70-9971817 Korta fakta om Scandinavian Airlines Sverige, dotterbolag inom SAS-koncernen:
Årspassagerare: Cirka 6 miljoner
Flygplan: 42
Medarbetare: 2500
Start/landningar: 300 per dag
Destinationer: 49, från och inom Sverige.
Scandinavian Airlines är idag det flygbolag som säljer flest lågprisbiljetter i Sverige.