Jubileum – 50 år med passagerarflyg till Kalmar

April 13, 2007 11:22

I morgon lördag firas det i Kalmar. SAS Sverige och tidigare Linjeflyg, firar 50 år av passagerartrafik till och från Kalmar. Under dessa 50 år har över 6 miljoner passagerare flugit till och från Kalmar. Jubileet firas med aktiviteter på flygplatsen under hela dagen.De 14 april, 1957 startade den första Linjeflyglinjen för civila passagerare. Kalmar var först ut. Det berodde till stor del på stadskamrer Olle Forsberg och rådman Sune Hallrot som efter ett långvarigt och ihärdigt arbete i motvind mot ovilliga myndigheter äntligen fick en passagerarflyglinje till Kalmar. Det första Linjeflygplanet som landade i Kalmar var DC-3:an Einar Viking SE-BSN som tagits över från SAS. De inbjudna gästerna flög då från Malmö. Kort efter öppningen av Kalmar kom civiltrafik igång till Ronneby, Halmstad, Östersund, Ängelholm samt till Hultsfred.

– Det känns bra att fira 50 år. Det går bra för oss – vi fyller flygplanen och kan göra det på ett sätt som ger oss lönsamhet. Och den behöver vi för att kunna utveckla våra erbjudanden ytterligare. Kalmar är en viktig del av detta och vi tackar alla Kalmarbor som valt att flyga med oss, säger Peter Nilsson, Inrikeschef på SAS Sverige.

Sedan starten har ca 6,2 miljoner turister, hemvändare, affärsmän och entreprenörer satt sig tillrätta i Linjeflygs eller SAS flygstolar.

– Inte minst Kalmars satsningar på att knyta Kina och Sverige närmare varandra är inspirerande inför framtiden. Vår nya direktlinje Stockholm-Beijing bör komma väl till pass för de täta möten som ger ett stort projekt framgång, säger Peter Nilsson.

Jubileet firas med bland annat uppvisning med JAS 39 Gripen och rundturer med SAS Boeing 737, tävlingar och studiebesök i flygledartornet. Mer information om aktiviteterna hittar ni under nyheter på www.kalmarairport.se

Informationsavdelningen Scandinavian Airlines SverigeFör ytterligare information var vänlig kontakta:
Peter Nilsson , Inrikeschef , SAS Sverige, tel: +46-70-997 4566
SAS Sveriges Presstjänst tel: +46-8-797 33 30
Korta fakta om Scandinavian Airlines Sverige, dotterbolag inom SAS-koncernen:
Årspassagerare: Cirka 6 miljoner
Flygplan: 42
Medarbetare: 2500
Start/landningar: 300 per dag
Destinationer: 49, från och inom Sverige.
Scandinavian Airlines är idag det flygbolag som säljer flest lågprisbiljetter i Sverige.