Kraftig ökning av affärsresandet med SAS

July 12, 2007 11:05

Omsättningen på affärsresor med SAS har ökat med 9 procent under de första månaderna 2007 jämfört med 2006. Den största ökningen – hela 19 procent – utgörs av små och medelstora företag med företagsavtal hos SAS.– Ökningen av affärsresor hos SAS är delvis en följd av den goda konjunkturen men vi ser också att allt fler attraheras av våra erbjudanden samt att vårt förändrade arbetssätt mot företagskunder börjar bära frukt. Vi har blivit bättre på och möta kundernas behov och det syns nu på vår försäljning. Att SAS igår även tog hem statens inrikesavtal är ytterligare ett kvitto, säger Marie-Louise Kjellström, Försäljningsdirektör i SAS Sverige AB.

Den totala ökningen av omsättning från affärsresande ligger på 9 procent. Siffrorna avser perioden januari – april 2007 jämfört med samma period 2006. Framförallt är det de små och medelstora företagen som tecknat företagsavtal och som valt att flyga alltfler av sina affärsresor med SAS. Dessa företag har totalt ökat sitt resande hos SAS med ca 19 procent och står nu för över 15 procent av SAS totala antal affärsresor. Stena är ett av de många företag som valt att öka sitt resande med SAS.

– Vårt behov av resor ökar hela tiden och vi behöver bra flygförbindelser från norden till hela världen. I dialog med SAS har vi fått ett bra avtal med en blandning av bra priser och flexibilitet som gör att vi som företag kan vara med och påverka vårt resande, säger Christer Schoug, VD Stena RoRo.

Under det senaste året har SAS satsat hårt på företagsbearbetningen bl.a. genom en ny försäljningsprocess med noggrann behovsanalys och tätare dialog mellan säljare och kund. Dessutom har SAS gjort resan enklare och snabbare för dem som reser ofta. Några exempel är möjligheten till check-in via Internet och mobiltelefon, nytt Fast Track på Arlanda och förbättrad ombordprodukt.

SAS Sverige har över 3 miljoner affärsresenärer per år. De står för ca hälften av SAS verksamhet.
För ytterligare information var god kontakta:
Marie-Louise Kjellström, Försäljningsdirektör, Scandinavian Airlines Sverige, +46 70 997 15 77
Christer Schoug, VD Stena RoRo, +46 31-855000
Scandinavian Airlines Sverige pressjour. Tel: +46-8-7973330

Informationsavdelningen Scandinavian Airlines Sverige
Korta fakta om Scandinavian Airlines Sverige, dotterbolag inom SAS-koncernen:
Årspassagerare: Cirka 6 miljoner
Flygplan: 42
Medarbetare: 2500
Start/landningar: 300 per dag
Destinationer: 53, från och inom Sverige.
Scandinavian Airlines är idag det flygbolag som säljer flest lågprisbiljetter i Sverige.