Lei av kø? Sjekk inn på 2 sekunder

March 6, 2007 07:24

Nå kan du sjekke inn på flyet når du sitter på bussen eller under søndagsturen i marka. Du trenger bare å svare på en tekstmelding.Som et av de første flyselskapene i Europa lanserer SAS Braathens innsjekk på SMS. For første gang kan du sjekke inn uansett hvor du er, så lenge du har mobildekning. Selv fra skisporet en søndags formiddag kan du nå sjekke inn på flyet som går mandag morgen.

Ønsker å spare tid
– Tilbakemeldingene fra kundene våre er at de er opptatt av å spare tid, og å tilbringe minst mulig tid på flyplassen. Derfor utvikler vi enkel og effektiv teknologi som øker servicen til våre passasjerer, sier kommersiell direktør i SAS Braathens, Johnny Skoglund.

Nå får vi nærmest innsjekkskranken i lomma. Trenden er at mange tjenester både innen reiseliv og betaling flyttes til mobilen. Forskerne som undersøker våre mobilvaner mener folk er positive til at telefonen blir en stadig viktigere del av hverdagen.

Slipper kø
– Mange av de nye mobiltjenestene forenkler folks hverdag, og erstatter tjenester man tidligere måtte stå i kø for. Det oppleves positivt av folk flest, sier Berit Skog, 1. amanuensis i sosiologi ved NTNU.

I tillegg til at man nå kan unngå innsjekkingskø med mobil teknologi, regner Skog med at vi snart kan betale bussbilletten og gjennomføre mange flere typer betalinger med mobiltelefonen.

Sjekk inn dagen før
Alle som har registrert sitt Eurobonus-kort eller bedriftskort kan få en tekstmelding 22 timer før avreise. Ved å svare “ja” på denne, er man sjekket inn på flyet i løpet av et par sekunder. De som har forhåndsreservert et sete i bestillingen vil få dette.

– I dag er det nesten førti tusen kunder som abonnerer på denne tjenesten. I løpet av året blir den tilgjengelig for alle passasjerer, sier Skoglund.

Det er gratis å motta tekstmeldingene fra SAS Braathens, mens det koster prisen av en vanlig tekstmelding å sjekke inn.
Kontaktinformasjon:
Informasjonssjef Thomas Midteide: 95 71 71 04SAS Braathens er et heleid datterselskap i SAS konsernet og ble etablert våren 2004 med basis i Scandinavian Airlines i Norge og Braathens. SAS Braathens driver ruter i Norge, samt mellom Norge og det øvrige Europa. Selskapet er det største flyselskapet i Norge og har 440 avganger i døgnet. Årlig frakter SAS Braathens om lag 10 millioner passasjerer.