Myndigheder: Sikkerheden i SAS er i orden

November 21, 2007 12:06

“Der findes intet grundlag for at stille spørgsmålstegn ved den generelle sikkerhed i SAS. Generelt er den flyvesikkerhedsmæssige udvikling i selskabet tilfredsstillende,” siger Kurt Lykstoft Larsen, direktør i Statens Luftfartsvæsen i Danmark.

Den danske morgenavis Jyllands-Posten refererer i dagens udgave til den norske sikkerhedsekspert Kjell Klevan, som hævder at flyvesikkerheden i SAS er i fare. Klevan har udarbejdet en rapport efter at et SAS-fly berørte startbanen med halepartiet (en tail strike) under en start fra Shanghai i 2005. Avisen refererer også til en anden hændelse i Shanghai, hvor et SAS-fly lettede med en brændstoflækage ved den ene vinge.

Begge hændelser er rapporteret til myndighederne. Hændelserne er blevet behandlet dér, og er afsluttede, og SAS har gennemført en række tiltag for at lignende hændelser ikke skal forekomme.

“Hændelserne i Shanghai er unikke og uacceptable, og burde aldrig have fundet sted, men vi vil på det bestemteste tage afstand fra Klevans udtalelse om at der generelt skulle være problemer med flyvesikkerheden i SAS,” siger John Dueholm, vicekoncernchef og øverste sikkerhedsansvarlige i SAS.For yderligere information kontakt:
Informationschef Bertil Ternert, SAS Corporate Communications +46 8 797 20 81

SAS CORPORATE COMMUNICATIONS