Så blir affärsresetrenderna 2007

March 23, 2007 16:21

30 procent av alla affärsresenärer tror på ökat resande inrikes, inom Norden, Europa och till Asien. Miljön blir allt viktigare för vilket flygbolag man väljer – och Beijing närmar sig London som bästa affärsstad. Detta enligt Scandinavian Airlines Sveriges trendrapport om affärsresandet 2007 som presenterats på turmässan i Göteborg denna vecka.Ökat resande
Rapporten, som grundar sig i en undersökning bland 1158 Eurobonuskunder, visar på en kraftig förväntad ökning av affärsresandet under 2007. Undersökningen 26 procent tror på ett ökat inrikesresande och 29 procent inom Norden, 42 procent till Europa och 23 procent till Asien. Bland svenska VD:ar tror 37 procent på en ökning inom Norden, 54 procent inom Europa och 32 procent tror på ett ökat resande till Asien.

Viktigt med personliga möten
Säljaktiviteter och att identifiera nya affärsmöjligheter blir allt vanligare motiv för resandet – och det är finansfolket som går i bräschen för utvecklingen. Personliga möten är en framgångsfaktor för det företag man jobbar på anser 89 procent av de svarande. Högst är siffran bland konsultföretag, 90 procent, och bland vd:ar, 96 procent.

Ökad miljömedvetenhet
63 procent av alla affärsresenärer tror att miljöaspekten kommer att få större betydelse för hur de planerar sitt resande. Redan idag anser närmare hälften, 48 procent, att miljöaspekten är ganska viktig eller helt avgörande när man väljer flygbolag. 57 procent av kvinnorna och 46 procent av männen anser att miljöaspekten är helt avgörande eller ganska viktig.

– Miljön blir en allt viktigare fråga för våra kunder och SAS jobbar aktivt för att minska miljöpåverkan. När samliga SAS-plan landar grönt kommer vi att ha minskat koldioxidutsläppen med 90 000 ton per år. Det motsvarar utsläppen från 20 000 personbilar som kör 1500 mil per år i snitt, säger Peter Viinapuu vice VD på SAS Sverige.

Beijing utmanar London som viktigaste affärsstad
London är fortfarande ohotad som affärsvärldens huvudstad nummer ett, men Beijing
närmar sig på bred front. När det gäller affärsmöjligheter placerar svenska affärsresenärer
Beijing på andra plats och i kategorin affärsklimat hamnar den kinesiska huvudstaden
som nummer tre på listan bland världens viktigaste affärsstäder. En följd av de svenska affärsmännens intresse är att SAS öppnar en ny linje Stockholm-Beijing 25 mars.

– Självklart skall vi flyga till Kina, och väl där samarbetar vi med Air China för att kunna bistå med ett effektivt inrikesflyg i detta stora land, säger Marie-Louise Kjellström,
försäljningsdirektör SAS Sverige.

Om undersökningen
Rapporten Fakta om Affärsresor – trender 2007 bygger på en undersökning av affärsresenärernas syn på utvecklingen det kommande året och genomförs av SAS Sverige. Undersökningen genomfördes i januari 2007 i form av en e-postenkät till nära 3 000 medlemmar av SAS Eurobonusprogram. 1 158 personer svarade på enkäten, 249 kvinnor och 915 män. Bland de svarande var 986 personer sysselsatta i privata företag och 170 personer inom offentlig verksamhet. I gruppen ingick 104 VD:ar.
Andris Zvejnieks kommunikationsdirektör, Scandinavian Airlines Sverige, tel: +46-70-9974293
Marie-Louise Kjellström, försäljningsdirektör, Scandinavian Airlines Sverige, tel: +46-70-9971577

Korta fakta om Scandinavian Airlines Sverige, dotterbolag inom SAS-koncernen:
Årspassagerare: Cirka 6 miljoner
Flygplan: 42
Medarbetare: 2500
Start/landningar: 300 per dag
Destinationer: 44, från och inom Sverige
Scandinavian Airlines är idag det flygbolag som säljer flest lågprisbiljetter i Sverige.