SAS Braathens blir SAS Norge

April 27, 2007 14:11

Norges største flyselskap, SAS Braathens, endrer navn til SAS Norge 1. juni.Navneendringen ble vedtatt på selskapets generalforsamling i dag klokken 14.00, etter forslag fra administrerende direktør Ola Strand. Det formelle navnebyttet skjer 1. juni.

– Det er et naturlig tidspunkt for oss å skifte navn nå, siden den operative integrasjonen er ferdig, sier styreleder John Dueholm.

– Selskapet vårt ble dannet med bakgrunn i to flyselskap med sterke tradisjoner og kulturer. Vi har brukt et par år på å lage et nytt selskap sammen. Det har vært krevende, men nå er det viktigste arbeidet gjennomført, sier Strand.

Like navn i Skandinavia
Det formelle nye navnet er SAS Scandinavian Airlines Norge AS, men blir forkortet til SAS Norge. Det føyer seg naturlig inn i rekken av de andre SAS-selskapene i konsernet: SAS Sverige, SAS Danmark og SAS International.

– Vi skal fortsatt binde Norge sammen, slik vi har gjort i 60 år. I dag har vi opptil 18 destinasjoner i Norge, langt flere enn noen andre. Det er i de norske distriktene vi har det meste av trafikken vår, og dette vil fortsatt være vårt viktigste marked, sier Strand.

Mer enn lave priser
Strand sier at SAS Norge fortsatt skal være det selskapet med flest rimelige billetter i det norske markedet, men de skal samtidig levere noe mer enn bare lave priser. Økt fokus på service og et stort rutenett med mange avganger er viktig.

SAS Norge beholder det norske flagget på flyene sine. Flyene vil males om i naturlig tempo når de er inne til tungt vedlikehold.

Kontaktinformasjon:
John Dueholm, styreleder SAS Braathens: +46 8 797 5005
Ola Strand, administrerende direktør SAS Braathens: 90 88 08 22
SAS Braathens er et heleid datterselskap i SAS konsernet og ble etablert våren 2004 med basis i Scandinavian Airlines i Norge og Braathens. SAS Braathens driver ruter i Norge, samt mellom Norge og det øvrige Europa. Selskapet er det største flyselskapet i Norge og har 440 avganger i døgnet. Årlig frakter SAS Braathens om lag 10 millioner passasjerer.