SAS-kunder kan nu vælge en CO2-neutral rejse

March 14, 2007 12:06

SAS tilbyder nu sine kunder muligheden for at kompensere den CO2-udledning, som rejsen giver. Det sker ved, at kunden betaler et beløb, afhængig af rejsens længde, som går direkte til at reducere CO2-udledningen tilsvarende i andre sektorer eller lande. “Den enkelte kunde kan nu gøre egen rejse CO2-neutral, og man kan også gå ind og CO2-neutralisere tidligere rejser eller give en CO2-neutralisering som en gave. Men tilbuddet er frivilligt og selve købet af CO2-reduktionen sker uafhængigt af købet af flybilletten,” siger adm. direktør i Scandinavian Airlines Danmark Susanne Larsen.

Fra og med i dag kan kunder, der ønsker at kompensere den effekt, som deres rejse påvirker klimaet med, gå ind på et SAS-website og betale til en tilsvarende CO2-reduktion.

I første omgang vil kunderne få mulighed for at kompensere rejsens CO2-udledning ved at betale til projekter, der investerer i for eksempel vedvarende energi. Et af projekterne, der udbydes lige nu, er opførsel af vindmølleparker i de indiske delstater Karnataka og Rajastahn. Indien er stærkt afhængig af kulkraft-værker, og det aktuelle projekt erstatter kulproduceret elektricitet i et omfang, der svarer til en reduktion af 84.000 ton CO2 mellem 2006 og 2012. Senere vil kunderne også kunne købe CO2-kvoter.

Prisen for at kompensere CO2-udledningen afhænger af rejsens lænde. En typisk retur lyvning mellem Skandinavien og en Europæisk hovedstad vil udlede 300 kilo CO2 for en passager og koste passageren cirka 4,50 EURO at kompensere.

SAS Group har valgt The CarbonNeutral Company som partner

The CarbonNeutral Company har en omfattende erfaring indenfor vedvarende energi og projekter, der skal reducere CO2-udledning. Et fælles træk ved de projekter, som SAS har valgt, er, at det dokumenteres, at de nedbringer CO2-udledningen, og at dette efterprøves af uafhængige instanser. SAS-kundens betaling sker til The CarbonNeutral Company, der revideres af revisionsfirmaet KPMG.

“Vi er glade for at kunne tilbyde kunderne denne mulighed. Det er en del af SAS Groups miljøstrategi og ligger i tråd med mekanismerne i Kyoto-protokollen,” siger koncernchef i SAS Mats Jansson.

Tilbuddet om at kunderne frivilligt kan kompensere rejsens CO2-udledning er en midlertidig ordning indtil 2011, hvor luftfart vil blive inkluderet i EU´s Emission Trading Scheme, som SAS har været fortaler for.

SAS Group vil selv gøre egne forretningsrejser CO2-neutrale, således at de forretningsrejser SAS-ansatte foretager kompenseres for den CO2-udledning, de forvolder.For yderligere information:

www.sas.dk/co2

Du er også velkommen til at kontakte:
Department for Sustainability & Environment

niels_eirik.nertun@sas.no, phone: +4795717812 eller martin.porsgaard@sas.dk, phone: +4532324136