SAS öppnar direktlinjer till New Delhi och San Francisco

November 8, 2007 15:01

Nästa år utvidgar SAS flygplansflottan med ytterligare en Airbus A 340. Därmed ges möjlighet att öppna två nya interkontinentala linjer. Nästa höst introduceras New Delhi, Indien och San Francisco, USA i trafikprogrammet.

Indien är en marknad i stark tillväxt och efterfrågan på flygförbindelser ökar. SAS kommer inledningsvis att erbjuda fyra nonstopflygningar i veckan mellan Köpenhamn och New Delhi från november 2008.

– Vi arbetar fortsatt med att tillmötesgå våra kunders önskemål på nya destinationer med tidseffektiva nonstop-förbindelser från Skandinavien. Såväl Indien som USA är länder som lockar både affärsresenärer och fritidsresenärer. Vi kan erbjuda en attraktiv produkt med tre klasser ombord och stor flexibilitet, säger Lars Lindgren, VD Scandinavian Airlines International.
Även San Francisco blir en ny SAS-destination från nästa höst då trafikprogrammet utökas, initialt med tre nonstopförbindelser i veckan; Köpenhamn – San Francisco.
– SAS har redan idag ett relativt stort trafikprogram på USA med direktflygningar från Köpenhamn till New York, Chicago, Washington och Seattle. Från Stockholm flyger vi till New York och Chicago. Genom ett samarbete med United Airlines har vi kunnat erbjuda en lång rad övriga destinationer inom USA. I och med den stora efterfrågan vi nu upplever på resor till Kalifornien känns det bra att kunna komplettera med en egen linje till San Francisco, säger Lars Sandahl, kommersiell chef på Scandinavian Airlines International.

Den A 340 som sätts in på Delhi och San Fransisco har ungefär 245 stolar fördelade på tre klasser: Business Class, med de så kallade Business Sleepers (stolar som kan fällas ut till en säng), Economy Extra – en uppgraderad ekonomiklass, med extra benutrymme och extra inflight service samt Economy Class.

Öppnandet av de två nya linjerna är ett led i Scandinavian Airlines Internationals nya expansionsstrategi som i år har inneburit öppnande av tre nya linjer; från Stockholm till Bangkok och Peking samt från Köpenhamn till Dubai.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Anders Lindström, Head of Media and PR, SAS International
Phone: +46 (0)709 97 62 97; media@flysas.com

Scandinavian Airlines International
Scandinavian Airlines International is the long-haul operator of SAS with 1.4 million passengers per year. The fleet consists of 11 Airbus 330/340 which serves 10 destinations: New York, Chicago, Washington, Seattle, Bangkok, Beijing, Tokyo, Dubai, Copenhagen and Stockholm.