SAS tar Dash 8 Q400 ur trafik för gott

October 28, 2007 15:26

Efter den senaste tidens händelser med flygplanstypen Dash 8 Q400 har SAS ledning, efter ett extrainkallat styrelsemöte, idag tagit beslutet att omedelbart upphöra med all trafik med flygplanstypen.

– Förtroendet för Q400 har minskat betydligt och våra kunder blir mer och mer tveksamma till att flyga med flygplanstypen. Därför har jag med styrelsens godkännande fattat beslutet att omedelbart ta Dash 8 Q400 ur drift, säger SAS koncernchef Mats Jansson.

SAS satte som första kund Dash 8 Q400 i trafik i januari 2000. Flygplanen har transporterat ungefär fem procent av koncernens passagerare. Målet är att ersätta Q400- trafiken genom omdisponering av befintliga flygplan i SAS koncernen samt inhyrning.

– Dash 8 Q400 har haft upprepade kvalitetsproblem och vi kan konstatera att planet inte motsvarar kundernas krav på punktlighet och regularitet. SAS flygoperation har alltid haft ett gott anseende och det finns en risk för att Dash 8 Q400 på sikt kan skada varumärket SAS, säger John Dueholm, Vice VD i SAS.

SAS trafik kommer att drabbas av inställda flyg den närmaste tiden som en effekt av beslutet. Berörda kunder ges möjlighet till ombokning eller återbetalning av biljetter. För detaljerad trafikinformation hänvisas till flygbolagens respektive hemsidor (www.sas.se www.sas.dk
www.wideroe.no)

SAS Group Corporate Communications