Skuffet over Amadeus-dom

October 2, 2007 11:50

Borgarting lagmannsrett har funnet SAS Norge skyldig i Amadeus-saken etter at tingretten frikjente selskapet.Den såkalte Amadeus-saken er nå avgjort i Borgarting lagmannsrett, og retten har funnet SAS Norge skyldig i noen av påstandene fra Økokrim.

– Vi er svært skuffet og overrasket over at Borgarting lagmannsrett har kommet til motsatt konklusjon av det Asker og Bærum tingrett gjorde. Vi ble frikjent i tingretten, og mener det ikke er fremlagt noen bevis som støtter tiltalen i denne runden heller, sier administrerende direktør Ola Strand.

SAS Norge vil bruke noe tid på å studere dommen før selskapet avgjør videre fremdrift i saken.

Fakta om Amadeus-saken
Amadeus er et globalt IT-system som brukes av flyselskaper og andre reiseaktører for å vise hvilke varer og priser selskapene tilbyr til kundene. Ansatte i Braathens hadde i en periode en utvidet tilgang i Amadeus til Norwegians (NAS) bookinger. Bakgrunnen var en avtale mellom NAS og Amadeus hvor NAS instruerte Amadeus om å gi Braathens tilgang med basis i et operativt samarbeid mellom NAS og Braathens. NAS terminerte ikke denne tilgangen da samarbeidet opphørte i desember 2002.
——————
Kontaktinformasjon: