Star Alliance fyller 10 år

May 14, 2007 12:00

Den 14 maj för tio år sedan flög fem ”wide-body-aircraft” från Air Canada, Lufthansa, Scandinavian Airlines, United och Thai Airways i V formation över Frankfurts flygplats för att symbolisera en ny typ av samarbete inom flygvärlden, Star Alliance den första flygbolagsalliansen var född.

Idag har Star Alliance vuxit till 17 ordinarie medlemsbolag och tre regionala medlemmar och i slutet av året kommer ytterligare tre bolag att ansluta sig till alliansen.

10-års dagen firas i Köpenhamn där SAS står som värd för arrangemanget. I sitt välkomsttal sade, SAS koncernchef Mats Jansson, bland annat:

– En viktig gemensam nämnare för oss alla i Star Alliance är att vi är nätverksbolag. Och vi ska vara stolta över den roll vi spelar när det gäller den globala ekonomin. Ingen annan affärsmodell kan ersätta kundfördelarna som vi skapar, individuellt och tillsammans genom vårt nätverk.

Star Alliance CEO, Jaan Albrecht, ser 10 års jubileet som en möjlighet att titta framåt och passade på att avslöja Star Alliance nya slogan: ”The way the Earth connects”

För passagerarna kommer 10 års jubileet att bjuda på överraskningar i form fantastiska upplevelseresor. Allt man behöver göra för att deltaga i tävlingen är att registrera sig och flyga en internationell sträcka med någon av de 17 medlemmarna i Star Alliance under perioden
14 maj till 30 november 2007. Läs mer om detta på www.staralliance.com/ten

Star Alliance bildades 1997. Medlemmarna är Air Canada, Air New Zealand, ANA, Asiana Airlines, Austrian, bmi, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, Spanair, SWISS, TAP Portugal, Thai Airways International, United, US Airways. Regionala medlemmar är Adria Airways (Slovenien) Blue1 (Finland) och Croatia Airlines. Air China, Shanghai Airlines och Turkish Airlines har blivit accepterade som nya medlemmar och kommer att ansluta sig till alliansen inom en 10 månaders period.

Tillsammans erbjuder medlemmarna i Star Alliance mer än 16,000 dagliga flygningar till 855 destinationer i 155 länder.För ytterligare information kontakta
Hans Ollongren, Senior Vice President, SAS Group, +46 70 997 1950
Ole Orvér, Vice President Alliance & Corporate Partners, +46 70 997 4314