Tiltag til erstatning af Q400-flyflåden

October 29, 2007 12:06

SAS Groups direktion besluttede i går at tage alle 27 Dash 8 Q400-fly ud af drift efter tre havarier, hvor landingsstellet var impliceret. Flytypen har været benyttet på danske og svenske indenrigsruter såvel som på europæiske ruter. Derudover har den været brugt af Widerøe i Norge.

I alt drejer det sig om 27 fly af SAS Groups samlede flyflåde på 303 fly, hvilket svarer til 5% af den totale sædekapacitet.

SAS Group gør alt, hvad vi kan for at afhjælpe de negative konsekvenser, dette får for passagererne. På kort sigt tager SAS følgende skridt for at erstatte Q400-flåden (med anslået tidsperiode):

1. Gennemgang af rutenetværk og omdisponering af flykapacitet inden for SAS Group (0-3 måneder)
2. Ekstern wet lease* kapacitet (0-1 måned)
3. Ekstern dry lease* kapacitet (3-6 måneder)

Sideløbende hermed er arbejdet med at erstatte flytypen på længere sigt sat i gang. SAS forventer at starte implementeringen af en varig løsning i anden halvdel af 2008.

Et tidligt estimat af de negative konsekvenser i SAS Groups årsresultat lyder på 300-400 millioner svenske kroner for resten af året. Dette estimat tager højde for ovennævnte tiltag og lavere sæsonbestemt efterspørgsel i de kommende måneder. Det er baseret på fald i omsætning, faste omkostninger og negativ indflydelse på tilslutningstrafikken, og kommer oveni konsekvenserne af de to havarier i september, der tidligere er kommunikeret.

SAS Group er i dialog med flytypens producent Bombardier om en mulig løsning på den øjeblikkelige situation for Q400-flåden, herunder kompensation.

På grund af den snarlige offentliggørelse af kvartalsresultatet kan og vil SAS ikke give yderligere oplysninger på nuværende tidspunkt.

* Wet lease: Flyet leases med crew. Dry lease: flyet leases uden crew