Trafikstoppet fortsätter – SAS Sverige tvingas ställa in all trafik till, från och inom Sverige lördag den 26 maj 2007

May 25, 2007 13:30

Förhandlingarna har hittills varit resultatlösa. SAS Sverige har därför beslutat att ställa in även lördagens trafik. Kontinuerlig uppdaterad information om den aktuella trafiksituationen och vilka av SAS flygningar till och från Sverige som inte påverkas av strejken, samt regler för ombokning och återbetalning finns på http://www.sas.se.

– Vore det inte naturligt att SAS som HTFs största enskilda medlemsföretag får möta HTFs ledning i förhandlingar i en konflikt som har så stor betydelse för så många HTF medlemmar. SAS Sveriges och SAS koncernens framtid står på spel och därmed framtiden för kanske 3000 HTF medlemmar, säger Anders Ehrling, VD i SAS Sverige.

– Vi har presenterat goda lösningar på de krav som HTF lyckats prioritera från sin ursprungliga kravlista om 38 punkter. Däribland återfinns frågan om måltidsuppehåll.

– Förhandlingarna har kört fast i de frågor om makt som HTF valt att driva.
Konsekvensen av kraven blir att HTF ska styra verksamheten, det kan vi givetvis inte acceptera. Vilken annan arbetsgivare skulle gå med på att lämna över hela ansvaret för personalplanering, ledarrekrytering eller arbetstidens förläggning?

– Och har vi uppfattat HTFs krav rätt så skall deras medlemmar inte arbeta när våra kunder vill flyga, till exempel på annandag jul, på tidiga morgnar och på sena kvällar. Vilken annan arbetsgivare skulle acceptera att behöva anställa extra personal för att ge kunderna den basservice de efterfrågar?

– Vi kan givetvis inte acceptera krav som så påtagligt försämrar SAS Sveriges konkurrenskraft och som vida överstiger de ramar som gäller på svenska arbetsmarknaden och för våra konkurrenter, avslutar Anders Ehrling.
För mer information var god kontakta:
SAS Sveriges presstjänst, tel +46 8 797 33 30
Korta fakta om SAS Scandinavian Airlines Sverige AB, ett dotterbolag inom SAS-koncernen:
Årspassagerare: Cirka 6 miljoner
Flygplan: 42
Medarbetare: 2500
Start/landningar: 300 per dag
Destinationer: 44, från och inom Sverige.