Verdens høyeste konsert

March 26, 2007 10:03

Tirsdag blir verdens høyeste konsert avholdt i et fly mellom Oslo og Reykjavik. Guinness rekordbok er med for å bevitne rekordforsøket.Konserten skal finne sted et godt stykke over skylaget i et SAS Braathens-fly. Det er Bergens-artisten Magnet med band som skal spille seg inn i historien med den høyeste live-konserten noensinne.

– Vi har ryddet ut noen stolrader så hele bandet får plass foran i flyet. Vi er vant til god benplass i flyene våre, men trommesett og en hel kontrabass har vi vanligvis ikke plass til, sier informasjonssjef Thomas Midteide i SAS Braathens.

Konsert på 41.000 fot
Kontrollører fra Guinness rekordbok er med for å sjekke at konserten foregår høyt nok til at den blir historisk. Målet er at hele konserten skal holdes i en høyde av 41.000 fot på vei til Island.

– Dette er en flight med 150 spesialinviterte passasjerer, så det blir en ganske eksklusiv konsert. Selv om vi er opptatt av å yte service til alle passasjerene våre blir det nok ikke vanlig med fullt band på våre vanlige rutefly, forsikrer Midteide.

Annerledes i høyden
Magnet skal ha konsert i Reykjavik, hvor han har en stor lytterskare. Han foreslo for SAS Braathens å ha konsert på veien over også. Etter en kort teknisk og sikkerhetsmessig vurdering sa flyselskapet ja til det uvanlige forslaget.

– Jeg har lyst å gjøre noe morsomt og annerledes. Hvis konserten kommer inn i Guinness rekordbok er det også gøy, sier Even Johansen, alias Magnet. Han skal underholde de inviterte passasjerene med sanger fra sin nye plate “The Simple Life”, som har fått stjernekritikker i norsk presse.

Kontaktinformasjon:
Informasjonssjef Thomas Midteide: 95 71 71 04SAS Braathens er et heleid datterselskap i SAS konsernet og ble etablert våren 2004 med basis i Scandinavian Airlines i Norge og Braathens. SAS Braathens driver ruter i Norge, samt mellom Norge og det øvrige Europa. Selskapet er det største flyselskapet i Norge og har 440 avganger i døgnet. Årlig frakter SAS Braathens om lag 10 millioner passasjerer.