Fingeravtrycksläsning införs på Arlanda och Landvetter

January 29, 2008 08:00

För att erbjuda kunderna en enklare och smidigare resa introducerar SAS Sverige biometrisk lösning för bagagehantering på Arlanda och Landvetter. Ca 50 % av alla passagerare på SAS inrikesflygningar reser med bagage och kommer att kunna utnyttja biometrilösningen.Hela lösningen fungerar så att passageraren lämnar sitt fingeravtryck vid inlämning av sitt bagage, där fingeravtrycket tillfälligt lagras. Vid ombordstigning får passageraren återigen lämna sitt fingeravtryck som då matchas mot det fingeravtryck som lämnades i samband med bagageinlämningen. Syftet med den biometriska lösningen är att säkerställa att den som har lämnat in ett bagage också är den som stiger ombord på flygplanet, men på ett smidigare sätt än idag. Att matcha bagage och person är ett myndighetskrav och genomförs idag med vanligt id-handling.

– Att identifiera sig genom att lämna fingeravtryck ska underlätta våra kunders resa och är helt frivilligt då vanlig ID-handling fortfarande finns kvar som alternativ. Den personliga integriteten skyddas genom att informationen kring fingeravtrycket raderas efter genomförd flygning, säger Susanne Dahlberg, kommersiell chef på SAS Sverige.

Genom den biometriska lösningen förenklas självbetjäningsflödet än mer för passagerarna på marken. Den biometriska lösningen för bagagehantering är redan införd på SAS Sveriges destinationer ute i landet (Örnsköldsvik undantaget) sedan december 2006.

– Undersökningar från våra destinationer ute i landet visar att våra kunder har en väldigt positiv attityd till biometrin och dess möjlighet att underlätta resan. Därför är det bra att även resande med SAS från Arlanda och Göteborg kan utnyttja den möjligheten. Nästa steg är att vi planerar att göra detta möjligt även för våra kunder som flyger utrikes, säger Susanne Dahlberg.

Från den 29 januari kommer biometrilösningen att tillämpas från Arlanda till Luleå och Göteborg samt från Göteborg till Arlanda. Några dagar senare ska lösningen fungera fullt ut till och från alla SAS Sveriges inrikesdestinationer (Örnsköldsvik undantaget).För ytterligare information var god kontakta:
SAS Sveriges pressjour +46 8 797 3330

Informationsavdelningen Scandinavian Airlines Sverige_______________________________________________________________________
Korta fakta om Scandinavian Airlines Sverige, dotterbolag inom SAS-koncernen:
Årspassagerare: Cirka 6 miljoner
Flygplan: 42
Medarbetare: 2500
Start/landningar: 300 per dag
Destinationer: 44, från och inom Sverige.
Scandinavian Airlines är idag det flygbolag som säljer flest lågprisbiljetter i Sverige.