Jul och nyårsresandet med SAS - bokningsläget

November 4, 2008 09:15

Jul och nyår firas med släkt och vänner. Helgerna innehåller både traditionellt släktfirande men också chans att njuta av skidåkning och snö med familj och vänner. Jul och nyårsresandet sker både inom Sverige och till och från Europa. Såhär ser bokningsläget ut hos SAS just nu:Inrikes
Just nu bokar våra kunder framförallt destinationer norrut i Sverige, men det finns fortfarande platser kvar, även på extra populära juldestinationer såsom Luleå och Östersund. Det gäller att vara ute i god tid innan platserna tar slut.

– Vi på SAS rekommenderar kunderna att boka sin resa snart, då vi av erfarenhet vet att specifika datum och resmål snabbt försvinner när vi kommer en bit in i november, säger Linda Sjödin, Informationschef i SAS i Sverige.

De som tänker fira jul i södra Sverige kan vi glädja med att det just nu fortfarande finns biljetter kvar till låga priser till flera destinationer, inklusive Göteborg och Malmö. Som alltid med jul och nyår gäller det även här att vara ute i god tid om man vill vara säker på att få tag i biljetter.

Utrikes
Redan nu ser vi att många kunder vill både till och från Sydeuropa över jul och nyår. Har man tänkt fira jul på Malaga är det hög tid att boka resa.

– Populärt i juletid både till och från Stockholm och Göteborg är London, dels lockar shopping, men främst på grund av alla svenskar som bor i London. De väljer vanligtvis att fira helgen med släkt och vänner då antingen i Sverige eller i London, säger Sjödin.

Genève, Paris, och Zürich är också populärt bland våra jul- och nyårsresenärer. Till Zürich väljer många kunder att resa antingen innan jul eller mellan jul och nyår för att åka skidor.

För platstillgång och priser besök oss på www.sas.se

Inför jul och nyår skiftar resandet i karaktär. Från affärsresandets pendlande med lite bagage och vana resenärer till barnfamiljer med julklappar och mycket bagage som ska flyga till släkt och vänner. På flygplatsen kan det bli hektiskt när många människor med mycket bagage ska ut och resa. Nedan följer 10 tips på hur du får en trevligare julresa.

1. Res i tid. Är kanske det viktigaste tipset. Under julhelgen är det många som reser med stora mängder bagage. På grund av detta kan det ta lite extra tid i samband med incheckning och säkerhetskontroll. Var ute i god tid och passa på att koppla av på flygplatsen om det blir en halvtimme över. Se till att vara vid utgång/gate senast 20 minuter före avgång.

2. Förenkla resan. Du kan redan hemma förbereda dig för att passera säkerhetskontrollen genom att tömma fickorna på föremål som orsakar att larmbågarna tjuter så blir din resa lite enklare och dina medtrafikanters resa lite snabbare.

3. Packa lätt. Undersök vilka regler som gäller för bagage som ska checkas in. Tyngden i väskan ökar snabbt i samma takt som julklapparna lastas. För tunga väskor innebär avgift för övervikt vilket gör julklapparna dyrare än nödvändigt. Vad som gäller för bagage hittar du under Allt om resan på www.sas.se.

4. Packa rätt. Handbagaget får inte innehålla vad som helst. Genom att undersöka vad som gäller för handbagage slipper du slänga dyra hudkrämer och dylikt innan flygningen. Endast ett handbagage på maximalt 8 kilo och yttermåtten 23x40x55 cm får tas med i kabin. Vilka regler som i övrigt gäller för handbagage hittar du på www.sas.se under Allt om resan.

5. Packa tätt. Genom att packa julklapparna stötsäkert kan du förebygga att det olyckliga inträffar att faster Märtas porslinstallrik med Bodens fästning blir kantstött på resan.

6. Märk ditt bagage. Förse ditt bagage med information om var du bor och var du ska resa så att du kan bli kontaktad om bagaget skulle komma på villovägar. En notering inne i väskan är ett bra komplement till adresslappen på utsidan.

7. Checka in själv. Spar tid genom att checka in via Internet på www.sas.se. 22 timmar innan flygningen avgår kan du checka in och välja stolsplats i lugn och ro.

8. Res elektroniskt. Med E-ticket kan du ladda din biljett på ett kredit- eller Eurobonuskort och du reser då utan pappersbiljett. På sas.se framgår vilka kort du kan använda när du reser på E-ticket.

9. Res klimatsmart. Glöm inte att möjligheten att koldioxidkompensera din resa finns via www.sas.se. Till exempel kostar det ca 13 kronor att koldioxidkompensera din resa mellan Arlanda och Luleå.

10. God jul. Ta ett djupt andetag och andas ut. Lämna stressen hemma och njut av resan som är första steget mot en fridfull jul.För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS Sveriges pressjour Tel: +46 70 997 33 30

Informationsavdelningen Scandinavian Airlines Sverige