Norwegian overtar Bardufoss

January 24, 2008 13:00

Norwegian overtar trafikken til og fra Bardufoss etter at SAS tapte kontrakten om transport for Forsvaret. SAS har siste flygning fra Bardufoss i mai.I desember ble det klart at Forsvaret valgte Norwegian til å transportere sine ansatte de neste årene. Forsvaret står for halvparten av trafikken til og fra Bardufoss. Dermed er det ikke økonomiske grunnlag for SAS til å fortsette å fly til og fra denne flyplassen.

Trist dag for SAS
– Det er utrolig trist for oss at vi må slutte å fly fra Bardufoss. Vi har fløyet dit siden 1956, og har gitt denne landsdelen et godt rutetilbud i over 50 år, sier informasjonssjef Thomas Midteide i SAS Norge.

SAS har brukt den siste måneden med kalkulatoren for å se om det er mulig å opprettholde noe trafikk til og fra Bardufoss. Dessverre har regnestykkene vist at det ikke er økonomisk forsvarlig å opprettholde trafikk uten avtale med Forsvaret. Det betyr at SAS Norge må trekke seg ut når Norwegian tar over.

Trafikkvolumet til og fra Bardufoss er som på flere andre ruter innenlands slik at det er grunnlag for én aktør, men ikke to.

– Vi lover at vi skal gjøre vårt for å vinne tilbake Forsvaret som kunde ved neste korsvei. Denne gangen var det konkurrenten som trakk det lengste strået, men vi skal tilbake til Bardufoss neste gang vi får muligheten, lover Midteide.

Siste flight i mai
Midteide sier det er beklagelig hvis Bardufoss nå får et dårligere flytilbud enn det SAS har tilbudt regionen. I dag har SAS 19 avganger i uken fra Bardufoss til Oslo, og gjennomsjekking av bagasje og passasjerer også til andre flyselskaper.

Avtalen mellom SAS og Forsvaret går ut 1. februar, men SAS vil fly fra Bardufoss frem til 12. mai. Da er det Norwegian som overtar ansvaret for å gi regionen et godt flytilbud. Nå vil SAS gjøre det de kan for at Forsvaret og de andre passasjerene skal få en så smidig overgang som mulig til den nye transportøren.

——————
Kontaktinformasjon for journalister:
Informasjonssjef Thomas Midteide
Mail: thomas.midteide@sas.no

SAS Norge er landets største flyselskap med 440 avganger i døgnet, og er et heleid datterselskap i SAS konsernet. Selskapet driver ruter i Norge, samt mellom Norge og det øvrige Europa. Årlig frakter SAS Norge om lag 10 millioner passasjerer. Resultatet for 2006 var 361 millioner kroner. SAS ble kåret til Norges beste innenriks flyselskap og beste Europeiske flyselskap i Grand Travel Awards for 2007.

SAS Norge har 62 fly, 54 av dem er Boeing 737, 6 er av typen Fokker 50 mens 2 er av typen Avro 70. SAS har omtrent 160 destinasjoner, og SAS Norge opererer 58 av disse direkte i og fra Norge. 17 av destinasjonene er innenriks. Om lag 3500 medarbeidere arbeider i selskapet, som har sitt hovedkontor på Fornebu ved Oslo.

SAS Norge lanserer 13 nye fritidsdestinasjoner i Europa i sommerprogrammet 2008.