Nyår utomlands dröm för de flesta svenskar

December 29, 2008 10:55

Två av tre svenskar skulle vilja fira nyår utomlands. Främst drömmer svensken om USA, Thailand och Australien.
Men när resplanerna ska bli verklighet inför nästa år gäller främst kortare resor.
Åtta av tio svenskar planerar att göra fler eller lika många weekendresor under 2009 som i år, medan endast en av tio planerar färre resor.Det framgår av en undersökning Synovate gjort för SAS Sverige när drygt 1 000 svenskar utfrågats om deras planer för nyår och inställning till resandet 2009.

Nyåret drömmer två tredjedelar av de svarande om att fira utomlands och framförallt i USA där var femte svensk önskar vara. Två andra länder som utmärker sig i undersökningen är Australien och Thailand. Särskilt stockholmare och skåningar brinner för USA, medan personer från mellersta Sverige och Göteborg föredrar att fira in nyåret på hemmaplan. Det är även högt uppskattat att starta det nya året i de svenska fjällen.

På frågan om vem i världen man helst skulle vilja fira nyår med är det ändå den egna partnern eller familjen som står högst i rang. En del är nyfikna på USA:s nästa president Barack Obama, en procent skulle vilja fira tolvslaget med honom. Bland moderater och vänsterpartister är det fyra procent som sätter Obama som första val.

– Nyår är fest och ett tillfälle att se såväl bakåt som att drömma om framtiden. Därför är jag inte särskilt överraskad över att många gärna vill resa långt bort till spännande platser. Men jag är heller inte förvånad att det är de kortare weekendresorna som främst blir av för de flesta i verkligheten. Vi behöver de korta avbrotten, en stunds “fest” i vardagen, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef för SAS Sverige.

I undersökningen säger åtta av tio av de tillfrågade att de planerar att göra fler eller lika många weekendresor under 2009 som i år. Bilden är genomgående över alla åldersgrupper och i hela landet. Norrlänningar utmärker sig med störst andel som tänker öka andelen weekendresor 2009. Endast inom regionerna Småland, Gotland och Öland är andelen som planerar färre weekendresor större än andelen som planerar att göra fler. Men även bland smålänningar, gotlänningar och ölänningar ser majoriteten framför sig att göra lika många weekendresor som under 2008.

Många förknippar weekendresandet främst med shopping, teaterbesök eller kanske golf. Men den främsta anledningen att göra en weekendresa för de flesta är att besöka familj, släkt och vänner.

Om man ser på weekendresandet 2009 och partitillhörighet utmärker sig folkpartister och miljöpartister där nio av tio planerar att göra lika många eller fler weekendresor. Vänsterpartister har en försiktigare hållning där fler planerar att dra ner på resorna jämfört med dem som tänker resa mer.

Om undersökningen
Synovate har på uppdrag av SAS genomfört 1 010 telefonintervjuer i början av december 2008 och frågat om resplaner 2009 och kring nyårsfirande. Frågorna kring resplanerna 2009 som ställts är ”Kommer du under 2009, i jämförelse med i år, göra fler/oförändrat/färre weekendresor?” och ”Av vilka orsaker kommer du att resa privat under 2009?”. Frågorna kring nyår löd; ”Om du fick välja att spendera nyår var som helst i världen, vilken plats skulle du välja då?” samt ”Om du fick spendera nyår med vem som helst i världen, vilken person skulle du välja då?”.
För ytterligare information och utförligare undersökningsresultat:
Ulf Hermansson Samell, marknadschef SAS Sverige, 070-997 40 40