SAS koncernens trafiktal för mars 2008: Stabil kabinfaktor men svag yield och rekordhögt oljepris

April 7, 2008 11:05

SAS koncernens flygbolag transporterade 5,5% färre passagerare under mars och antalet passagerare uppgick till 2,6 miljoner. Eftersom påsken inföll i mars var kapaciteten lägre än 2007.

Kabinfaktorn förbättrades med 0,4 procentenheter jämfört med föregående år och uppgick till 73,2%. Kabinfaktorn förbättrades för Scandinavian Airlines International, Scandinavian Airlines Norge och Widerøe. Yielden för SAS Scandinavian Airlines under mars förväntas bli 10-15% lägre än föregående år.

– Den underliggande trafikutvecklingen är positiv med tanke på att vi ser att konkurrensen och överkapaciteten stiger. Det visar att våra kommersiella satsningar tas emot väl. Kabinfaktorn är stabil vilket är glädjande, men de rekordhöga bränslepriserna är en utmaning speciellt i kombination med en mycket svag yield. Ett kraftfullt åtgärdsprogram identifieras och genomförs successivt, säger Mats Jansson, VD och koncernchef.

För ytterligare information om SAS koncernens trafiktal, vänligen kontakta
Sture Stølen, VP Head of SAS Group Investor Relations +46 8 797 1451

SAS Danmarks trafiktal i marts 2008
Marts måneds produktion for det danske SAS selskab (målt i tilgængelige sædekilometre – ASK) lå 2,1% under sidste års produktion.

Passagermængden (målt i betalte passagerkilometer) faldt med 2,8% i forhold til marts 2007.

Den gennemsnitlige kabinefaktor faldt i forhold til marts måned sidste år med 0,5 procent-point og endte på 69,9%.

”Trafiktallene er væsentligt påvirket af, at påsken i år faldt i marts måned. Imidlertid er det tilfredsstillende, at SAS Danmark i stigende grad forstår at tilpasse erstatningskapaciteten for Q400 til glæde for vores kunder,” siger adm. direktør Susanne Larsen.