SAS undertecknar miljöåtagande

April 22, 2008 14:17

SAS har tillsammans med 16 ledande aktörer inom flygbranschen, bland andra Airbus, Boeing, ACI (Airport Council International) och IATA (International Air Transport Association), idag undertecknat ett åtagande om klimatneutral tillväxt och framtida nollvision för klimatpåverkande utsläpp. Åtagandet är helt i linje med SAS egna miljömål om 20 % lägre utsläpp, trafiktillväxten inräknad, år 2020 och en nollvision år 2050.

– Vi är väldigt glada över att flygbranschen nu samlar sig kring gemensamma mål som inkluderar ansvarsfull tillväxt och reducerad miljöpåverkan, säger Niels-Eirik Nertun, SAS koncernens miljödirektör.

SAS lanserade en ny miljöstrategi i början av året och driver tillsammans med myndigheter och leverantörer ett antal projekt för att ta fram ny teknik som leder till minskad bränsleförbrukning och därmed minskade utsläpp. Ett exempel på detta är gröna inflygningar, där flygplanet glidflyger med motorerna på lägre varvtal den sista sträckan under landningen, som SAS var först i världen med att införa.

Läs mer om flygbranschens miljöåtagande på www.enviro.aero och om SAS koncernens miljöarbete på www.sasgroup.net under fliken “sustainability”.

SAS Group Corporate Communications

Niels-Eirik Nertun SAS koncernens miljödirektör, +47 957 17812