Svenskar firar jul hemma men skänker gärna resor - ungdomar, göteborgare och miljöpartister är mest villiga att fira jul utomlands

December 22, 2008 11:55

Fyra av fem svenskar firar julafton på hemorten. Men bland ungdomar, norrlänningar, göteborgare och kristdemokrater finns drömmar om en jul utomlands.
Det finns goda chanser att önskan uppfylls under kommande år då nio av tio svenskar kan tänka sig att ge bort en resa i julklapp och då främst en solsemester.Det framgår av en undersökning Synovate gjort för SAS Sverige när drygt 1 000 svenskar utfrågats om deras planer för julafton och inställning till att ge bort resor som julklappar.

80 procent av alla svenskar kommer att spendera julafton på hemorten i år, och det är just där de flesta vill fira julafton. Få spenderar julafton utomlands men desto fler svenskar längtar ut i världen, närmare bestämt tolv procent. Bland ungdomar är den siffran ännu högre där var fjärde vill utomlands.
Piggast på att resa bort är norrlänningar och västsvenskar, cirka 15 procent.

Miljöpartisterna är de som är flitigast på julafton då var tionde kommer att vara på jobbet. Kristdemokrater är samtidigt de som främst firar julafton på hemorten, över nio av tio. Men sympatisörerna från de två partierna har det gemensamt att de hellre än andra partisympatisörer skulle vilja åka utomlands på julafton, så många som var femte önskar sig bort.

Julen är givandets högtid, och en stor majoritet av svenskarna är villiga att ge bort en resa i julklapp. Bara sex procent ser det som uteslutet. I åldersgruppen 30-44 år ser över två tredjedelar att de kan ge bort en resa till sin partner. Framförallt den som är gift med en göteborgare har stor chans att få en resa då hälften av göteborgarna är villiga att lägga en resa under granen.
Den som däremot är tillsammans med en norrlänning kan tvingas att själv gå till resebyrån då tre av fyra norrlänningar inte tänker köpa resor i julklapp.
De resmål som framförallt är populära som julklapp är till destinationer med sol och bad, men i alla åldrar är även en storstadsweekend populärt.

– I en tid när prylar blir mindre viktigt och upplevelser allt mer betydelsefullt är det naturligt att många vill ge bort en resa. Vi ser att trenden mot fler men kortare resor blir allt starkare, till exempel en weekendresa till en storstad för att shoppa, eller till en grön golfbana under tidig vår eller till solen och värmen i Sydeuropa, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef SAS Sverige.

Sammanfattning av undersökningen:

Norrlänningar och Göteborgare piggast på julafton utomlands
Norrlänningar och västsvenskar är piggast på att resa bort under julafton. Gotlänningar, ölänningar och smålänningar stannar däremot helst hemma. Medan invånarna i andra regioner drömmer sig bort så vill över två tredjedelar av smålänningarna och ö-borna vara just hemma i sin egen bostad och kommer även att vara det i större utsträckning än svenskar från resten av Sverige.

1 av 10 centerpartister firar julafton utomlands
Bland moderater och socialdemokrater är hemmet populärt med över hälften som firar julen hemma och önskar inget annat. Centerpartister reser mest utomlands över julen, en av tio personer flyr landet. Folkpartister är samtidigt de som mest kommer att resa inom Sverige över julen, över 29 procent. Intressant nog skulle de hellre vilja vara hemma.

Socialdemokrater skänker helst en solsemester till sin partner
En av tio socialdemokrater, vänsterpartister och miljöpartister skulle inte kunna tänka sig att ge bort en resa, vilket är fler än bland övriga partisympatisörer.
Bland moderater är partnern främsta val att skänka en resa till och då främst en solsemester men även resor till storstäder. Folkpartister utmärker sig genom att föredra storstadsweekend som gåva hellre än solsemester. Som motpol står kristdemokrater där mindre än en procent kan tänka sig en storstadsweekend och istället väljer två av tre en solsemester som gåva.

Om undersökningen
Synovate har på uppdrag av SAS genomfört 1 010 telefonintervjuer i början av december 2008. Frågorna kring julfirande som ställts är ”Var tänker du spendera julafton i år?” och ”Var skulle du vilja spendera julafton?”.
Utifrån att HUI utsett upplevelser till årets julklapp har även frågor ställts om resor som julklappar. Frågan ”Vem, om någon, skulle du kunna tänka dig att ge bort en resa till?” har kombinerats med frågan ”Om du skulle skänka en resa till någon närstående vilken typ av resa skulle det vara?”.För ytterligare information och utförligare undersökningsresultat:
Ulf Hermansson Samell, marknadschef SAS Sverige, 0709 – 97 40 40
Niclas Härenstam, presschef SAS Sverige, 0709 – 97 18 25