”Fel Ryanair. SAS är punktligare - med god marginal”

June 30, 2009 15:51

Ryanair hävdar i ett pressmeddelande idag att deras punktlighet är bättre än SAS.
Men Ryanair hänvisar till gammal statistik. Färska siffror visar att Ryanair har fel.
SAS är nu ett av Europas allra mest punktliga flygbolag – långt före Ryanair.– Ryanair pratar i nattmössan och presenterar gammal statistik. De senaste siffrorna visar att SAS är Europas näst punktligaste flygbolag, efter det lilla regionalflygbolaget Binter Canarias, medan Ryanair kommer på jumboplats 33, säger Niclas Härenstam, presschef SAS i Sverige.

Statistiken från Flightstats gäller maj månad och omfattar såväl nätverksbolag som lågservicebolag. Den visar att fler än nio av tio flygningar med SAS landar på tidtabell. Noga räknat 93,64 procent av SAS alla flygningar. Samma siffror för Ryanair är 81,78 procent vilket alltså ger en måttligt imponerande 33:e plats bland Europas flygbolag.

Ryanair påstår vidare att deras kundservice är bättre. Hos SAS väljer resenären om den vill checka in via internet, via mobil, i automat eller i manuell disk. Platsen ombord bokas och resenärerna slipper kaotiska köer. Alltid utan extra avgifter.

– Den som gillar mängder av dolda avgifter för till exempel incheckning, bagage och boarding väljer irländarna. Övriga väljer SAS eftersom vi vägrar dolda avgifter, säger Niclas Härenstam.

För att fira att SAS fortfarande är det flygbolag i Sverige med flest lågprisbiljetter släpps den här veckan extra många resor till lägsta pris. Inrikes från 495 kronor, Europa från 695 kronor och USA från 4 345 kronor.För mer information:
Niclas Härenstam, presschef SAS i Sverige, 08-797 18 25