Hit reser chartersvenskarna i sommar!

May 20, 2009 11:40

Det ska vara ett klassiskt charterresemål i sommar. Bäst bokar Mallorca, Turkiet, Kreta, Rhodos och Cypern. Både Mamma-Mia succén och Idol-Kevin påverkar sommarens resor, och allt fler resenärer väljer att resa ”all-inclusive”. SAS flyger i sommar 200 000 charterresenärer till semestern åt 13 olika researrangörer. Det ger en god överblick över hur svensken väljer charterresemål i år.

– De klassiska charterresemålen lockar mest i sommar, gärna med ”all-inclusive” som ger god koll på utgifterna. Troligen är det ett utslag av lågkonjunkturen, säger Niclas Härenstam, presschef SAS i Sverige.

De klassiska charterresemålen kring Medelhavet upplevs som säkra ur alla aspekter, och det stärker den rådande trenden att de närmare resmålen ökar i popularitet samtidigt som intresset för semesterresor längre bort under sommaren minskar.

TV, film och andra medier påverkar alltid resandet. De grekiska öarna Skiathos och Skopelos har till exempel blivit hett eftertraktade efter filmatiseringen av ABBA-musikalen Mamma-Mia.
Kevin Borg, förra årets vinnare av Idol, har lockat många resenärer till Malta som är en nyhet i SAS utbud för sommaren. Många avgångar är redan helt fullbokade.

– Genom att även sälja charterplatser på reguljära flygningar blir valmöjligheten maximal för resenärerna. Antingen köper man ett färdigt paket och kan uteslutande ägna sig åt att ha ledigt, eller så väljer man att själv komponera ihop sin semester vad gäller resa, boende och reslängd, säger Niclas Härenstam.

Under sommaren 2009 flyger SAS 1 250 charteravgångar från Sverige, vilket är fler än tidigare. Det sker främst under helgerna då SAS flyger färre regulj��ra avgångar.

Charterresemålens fem-i-topp (just nu):
1) Mallorca, 2) Turkiet (södra kusten), 3) Kreta, 4) Rhodos, 5) Cypern.För mer information:
Niclas Härenstam, presschef SAS i Sverige, 08-797 18 25