Nu behöver SAS kunder inte bära väskan själv - genomcheckning av bagage från utrikes till inrikes

March 30, 2009 13:16

SAS erbjuder nu sina kunder genomcheckning av bagage från utrikesdestinationer till SAS svenska inrikesdestinationer.I samarbete med Lfv och tullverket på Arlanda förenklar SAS resan för kunder som väljer att resa med SAS både utrikes och inrikes i Sverige.

– Kunder som inte har något att förtulla, slipper från och med nu själva hämta och bära väskan genom tullfiltret på Stockholm Arlanda, för att sedan checka in den på nytt till sin slutdestination inrikes, säger Peter Nilsson, inrikeschef på SAS i Sverige.

Under perioden 1 april – 1 juni 2009 testas tjänsten fullt ut och efter perioden utvärderas tjänsten.

– Vår ambition är att genomcheckning av bagage ska förenkla resan för våra kunder. Uppskattas tjänsten av våra kunder kommer testet att bli en permanent rutin i vårt reseerbjudande, säger Peter Nilsson.

Redan från och med 1 april kan SAS kunder som avreser från en utrikesdestination checka in sitt bagage till en av följande slutdestinationer inrikes: Göteborg/Landvetter, Kalmar, Kiruna, Luleå, Malmö, Ronneby, Sundsvall/ Härnösand, Umeå, Åre/Östersund och Ängelholm/ Helsingborg.

Kunder som har tullpliktiga varor i sitt incheckade bagage ska fortsatt förtulla dessa på Arlanda. Detsamma gäller kunder som reser utrikes till Stockholm med djur i lastrummet. I dessa fall checkas bagage endast till Arlanda och kommer på bandet i Terminal 5, precis som tidigare. Kunder förtullar bagaget och går sedan till Terminal 4.

Skellefteå ingår inte i testet då flygplatsen idag inte definieras som en utrikesflygplats enligt EU-normen. Arbete med att få Skellefteå certifierat pågår.

Testet omfattar SK opererade flygningar – SAS egna flygningar.

För mer information:
Peter Nilsson, Inrikeschef SAS i Sverige Tel: 070 997 45 66.
Pressjour SAS i Sverige. Tel: 08- 797 33 30.